Commentaar

'Zonder vergunning brengt taxidienst Uber chauffeur en passagier in gevaar'

Uber doet overal ter wereld pogingen de taximarkt open te breken. Dat mag, maar alleen binnen de wet, schrijft Xander van Uffelen in het commentaar van de Volkskrant.

Een taxichauffeur in Londen neemt een pauze tijdens protesten tegen privetaxibedrijf Uber.Beeld afp

Taxi-app Uber zet zijn chauffeurs aan om welbewust de Nederlandse wet te overtreden. Door klanten te vervoeren zonder deugdelijke verzekering of taxivergunning brengt Uber zowel de chauffeur als de klant in gevaar. De taxirijder loopt het risico op een fikse boete en inbeslagname van de auto, liet de inspectiedienst al weten. De klant is bij een ongeluk niet of onvoldoende verzekerd.

Uber wuift de bezwaren weg door zich te presenteren als een internetdienst. Het bedrijf ziet zichzelf als bemiddelaar en niet als taxibedrijf en voelt zich niet gehouden aan de wet voor regulier taxiverkeer. Maar aangezien de app de klanten in contact brengt met een door Uber gescreende chauffeur, kan en mag het bedrijf niet zo eenvoudig zijn verantwoordelijkheid ontlopen.

Lokale taximarkt
De agressieve methode van Uber past in een breder plaatje. Het bedrijf, mede gefinancierd door grote partijen als internetgigant Google en zakenbank Goldman Sachs, zoekt overal in de wereld de grenzen van de wet op om de lokale taximarkt open te breken.

Door het promoten van een illegale taxidienst bewijst Uber zichzelf een slechte dienst. Uber bruuskeert nu de overheid, terwijl er al een discussie gaande is over de taxiwet. Minister Kamp wil nadenken over het stimuleren van nieuwe taxi-initiatieven. Of verdere versoepeling van de taxivergunning daarbij hoort, is een relevante vraag.

Beeld anp

Voor de overheid is er nu een rol weggelegd als bewaker van de veiligheid en kwaliteit van taxivervoer. Een dienst als Uber neemt deze rol ten dele over door de ervaringen van klanten openbaar te maken. Wellicht is deze dienstverlening voldoende om bijvoorbeeld de verplichting van een geijkte taximeter af te schaffen.

Regelgeving
Nog belangrijker is de vraag waar taxivervoer eindigt en waar privéritjes beginnen. Uber doet nu net alsof het met zijn app een soort carpooldienst aanbiedt - waarvoor ook geen taxivergunning nodig is. Maar als chauffeurs geld verdienen en een openbare functie vervullen, lijkt regelgeving op zijn plaats.

Tot nog toe is Uber met zijn dienst op veel plekken succesvol. In diverse wereldsteden weet Uber zich een plek te veroveren met behulp van goede dienstverlening. Voor klanten is het handig als zij weten waar een bestelde taxi zich bevindt en hoe andere klanten erover denken.

Ook in Nederland kunnen klanten zich al twee jaar met geregistreerde chauffeurs laten vervoeren. Juist op deze al enigszins vrijgegeven markt moet Uber zijn meerwaarde bewijzen. De taxi-app kan dus beter zijn klanten veroveren binnen de grenzen van de wet dan een juridisch gevecht voeren over de grenzen van de wet.

Xander van Uffelen is chef van de economieredactie van de Volkskrant.

Een chauffeur van Uber laat een klant uitstappen. Amsterdammers kunnen vanaf vandaag via de taxi-app Uber meerijden met particuliere chauffeurs. In de hoofdstad begint een proef met twintig chauffeurs met de nieuwe service UberPOP, die de helft goedkoper is dan een gewone taxi.Beeld anp
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden