Opinie Brieven

Zolang prioriteit bij autoverkeer ligt, zullen we 206 dode fietsers per jaar onder ogen moeten zien

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 23 augustus.

Brugklassers in Arnhem staan op het punt een weg over te steken. Foto Marcel van den Bergh / de Volkskrant

Verken fietsroute in de ochtenspits

Terecht wordt er aandacht geschonken aan het gevaar dat brugpiepers lopen in het eerste jaar dat ze met de fiets naar het vervolgonderwijs gaan (Ten eerste, 21 augustus). Terecht wordt de link gelegd met de ervaring in het fietsen naar de basisschool.

Goed idee dat de ouders met hun kinderen de route gaan verkennen. Maar doe dat dan in de ochtendspits. Ouders hebben inderdaad geen idee waar hun spruit zich doorheen moet worstelen. En dat blijft zo als je op een zonnige zondagmiddag de route verkent.

Het tweede punt is de inrichting van de openbare ruimte rond de basisscholen. Zorg dat daar een autovrije toegang tot de fietsstalling is. En zorg voor een stopverbod op pakweg 300 meter van de basisschool. Dat heeft twee voordelen. Het wordt veiliger voor fietsende kinderen en het wordt minder aantrekkelijk om kinderen met de auto te brengen. Verder is het zo dat de openbare ruimte, met name bij kruispunten, geoptimaliseerd is voor auto’s. Hetzij voor het parkeren, wat dwingt tot gevaarlijk uitwijken, hetzij voor de doorstroming, zodat er te weinig opstelruimte overblijft voor fietsers.

Zolang de prioriteit bij autoverkeer ligt, zullen we 206 dode fietsers (CBS-cijfers over 2017) per jaar onder ogen moeten zien. Die maatschappelijke keuze kost meer doden dan de veelgenoemde kapotte achterlichtjes.

Rinus Scheele, De Bilt

Respectvolle benaming

Met verbazing heb ik het stuk gelezen over de aversie tegen het woord laagopgeleid (Economie, 22 augustus). Minister Slob, mevrouw Zwagerman en een heel ministerie komen er niet uit. Maar het alternatief bestaat al heel lang: vakmensen, vaklui, vaklieden.

Dat is ook geen eufemisme dat gaandeweg bezoedeld kan raken omdat het een respectvolle benaming is voor mensen die een vak hebben geleerd.

Jos Hofhuis, Tilburg

Alternatieve vormen

De consequentie van de overigens te billijken wens om de term laagopgeleiden niet langer te gebruiken, is dat ook alle andere referenties aan opleidingsniveau afgeschaft zullen moeten worden. Vergelijkbaar met NS die ons sinds een jaar aanspreekt met ‘Beste reiziger’. Ik verwacht trouwens dat dit snel wordt aangepast tot ‘Reiziger’ omdat ‘Beste’ impliceert dat er ook minder goede reizigers zijn van wie het nu lijkt alsof zij niet met de trein mogen of kunnen reizen.

Alternatieve vormen van taalkundige correctie voor de beschrijving van mensen met een opleiding uit de linkerzijde van de normaalverdeling, slaan door in goedbedoelde maar weinig realistische benamingen, zoals − nog een NS-voorbeeld − een stoptrein een sprinter noemen.

Bo de Lange, Hilversum

Boycot

Als dit kabinet, dat zich zo duidelijk laat sturen door multinationals als Shell, ongevoelig lijkt voor argumenten die van alle kanten worden aangedragen om de dividendbelasting niet af te schaffen, rest ons allen een oud en beproefd middel uit de vorige eeuw: de boycot. Wie niet horen wil, moet maar voelen!

Ik tank niet meer bij Shell, volgt mij.

Koos Leek, Barsingerhorn

Bonus-malus

De dividendvrijstelling is ‘goed voor het vestigingsklimaat’. Want dat levert banen op. Dan kan die daar dus ook aan gekoppeld worden.

Spreek een vrijstelling af met een bijbehorend aantal banen en in Nederland gerealiseerde omzet. Met een flink target, het moet geen makkie worden.

Niet gehaald? Dan geen vrijstelling. Ruim gehaald? Volgend jaar een hoger target. Zo werkt het ook binnen de bedrijven.

J. Hartman, Hilversum

Schade

Politiek is een keuzeproces en ons democratisch bestel zorgt voor de voorwaarden waarbinnen de keuzes worden gemaakt, zo dacht ik tot voor kort. Met die keuzes kan je het vervolgens wel of niet eens zijn.

Maar we leven in andere tijden, zo blijkt. Want nu dreigt door het kabinet Rutte een beslissing te worden doorgedrukt, over een onderwerp waarover tijdens de verkiezingen met geen woord is gerept. Inhoudelijke discussie heeft niet plaatsgevonden. Daardoor ontbreekt inzicht in de kosten en baten van deze maatregel, maar ook ontbreekt een politieke afweging tussen het maatschappelijke profijt van deze maatregel en andere mogelijke maatregelen. Zo zijn er veel dringende vraagstukken die om een oplossing en extra financiële middelen vragen, zoals in de zorg, in het onderwijs, voor de opvang van jongeren met psychische problemen. Voorbeelden te over.

Mocht de dividendbelasting tegen alle rationele contra-argumenten in toch worden afgeschaft, dan staat voor mij vast dat Nederland ook in dit opzicht Amerika achternagaat, met een voorman die gevoelig is voor de lobby van het grote geld en zijn eigen voorkeuren boven het algemeen belang stelt. Dat de andere partijen in de coalitie dit laten gebeuren is een zorgwekkende ontwikkeling en zal het aanzien van de politiek nog verdere schade toebrengen.

Aat de Jong, Middelburg

Friezin

Geef mij die andere Friezin (V, 22 augustus) maar, Doutzen Kroes, die jaren geleden al zei: ‘Zwarte Pieten, dat kan toch echt niet meer!’

Frances Heijmans-Go, Beemster

Nieuwe waarheid

Wat een prachtig verhaal met een schitterende nieuwe waarheid (O&D, 21 augustus). Erdal Balci’s column, ‘migratie is dat je voor alles te laat bent’, ontroerde me.

Noor Koolen, Weurt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.