De Kwestie Vakanties

Zijn 'zon-, zuipen- en ziekenhuis'-vakanties niet meer hip?

Beeld de Volkskrant

Thomas Cook maakte deze week bekend zijn 'Club 18-30 Holidays' op te doeken. Deze reisorganisatie, die in de jaren zestig werd opgericht, had als doelgroep ooit jonge babyboomers die voor het eerst zonder hun ouders op vakantie gingen. Onder de slogan Zon, zee en seks werden pakketvakanties naar de Spaanse badplaats Lloret de Mar als eerste grote feestbestemming aangeprezen.

Het sloeg aan bij jongeren die voor de laagst mogelijke prijs dronken wilden worden en op zoek waren naar een eerste vrijage. Binnen tien jaar onderging het Spaanse kustplaatsje een enorme metamorfose. Kroegen, disco’s en later clubs werden nog sneller gebouwd dan hotels en appartementencomplexen. Club 18-30 Holidays boekte op het hoogtepunt jaarlijks 100 duizend reizen en werd een van de meeste lucratieve poten van Thomas Cook.

Het bleef niet bij Lloret de Mar. Chersonissos, Ibiza, Salou, Aya Napia op Cyprus en Albufeira werden ook oorden waar het cool werd gevonden om drie keer per dag dronken te worden en tussendoor op het strand de roes uit te slapen. Daar zijn bestemmingen in Oost-Europa bijgekomen. De reputatie van deze vakanties is nooit erg goed geweest. Maar de laatste jaren is die verder ondermijnd door televisieseries als Zon, Zuipen en Ziekenhuis en Oh Oh Cherso (dat van Barbie een BN’er maakte) in Nederland en Sun, Sea en Suspicious Parents in Engeland.

De nieuwe generatie kijkt er nog wel naar, maar doe het zelf niet meer. Dat is een wereldwijd verschijnsel.

De Amerikaanse krant New York Post beschreef de nieuwe generatie onlangs een keer als couch potatoes (bankbintjes) die al liggend op de sofa hun sociale contacten onderhouden, televisieseries streamen en thuis drinken. Wie een date zoekt, kan beter terecht op internet. Tien dagen achter elkaar misselijk worden van de drank is niet langer de beste manier om te chillen, zeker niet met een grote kans op een ziekenhuisverblijf. En ook zwartbruin terugkomen na eerst helemaal te zijn verbrand, is niet langer cool.

Heineken concludeerde twee jaar geleden al op grond van een onderzoek onder jongeren dat ‘matig drinken’ de nieuwe trend is. Er zijn ook economischer redenen. Jongeren zijn relatief meer geld kwijt om in binnensteden te kunnen wonen. Ze hebben ook minder zekerheid door flexibele banen. De Britse krant The Independent zei dat in de leeftijdsgroep 55-65 jaar (de mensen voor wie Club 18-30 is opgericht) een kwart geen problemen heeft om op een enkele avond 100 euro per persoon uit te geven voor drank en eten. In de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar is dat maar 4 procent.

Jongeren maken andere keuzes . Ze zijn meer geld kwijt aan smartphones en maken meer stedentrips. Thomas Cook wil de ‘Instagram-generatie’ niet meer met een apart merk benaderen, maar gewoon onder de paraplu van Thomas Cook: meer aandacht voor cultuur en lekker eten dan voor seks, zuipen en ziekenhuis.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.