Column De Kwestie

Zijn de uitzendrechten van het Brexit-debat goud geld waard?

Dat Engelsen de beste ­theatermakers zijn, is niet alleen te zien tijdens de Brexit-debatten in het ­Lagerhuis of de moordspelen op het platteland. Het is vooral duidelijk op het sportveld. Geen land kan zijn sport zo goed verpakken en lucratief verkopen.

Of het nu om Wimbledon gaat, de paarden-steeplechase Grand National, pijltjesgooiende bierbuiken, kleerkasten op een rugbyveld of een roeiwedstrijd op de Theems, ze maken er perfect entertainment van.

En dat geldt helemaal voor het voetbal. Hoewel de Engelse nationale ploeg al 53 jaar geen titel heeft gehaald en de topteams keer op keer door Spaanse en Italiaanse clubs worden afgetroefd, verdienen ze er wel veruit het meeste geld mee.

Deze week krijgen de clubs in de Premier League de opbrengst van de tv-rechten voor de periode van 2019/2020 tot 2021/2022 te horen. ­Verwacht wordt dat de opbrengst boven de 9 miljard pond sterling (ruim 10 miljard euro) zal uitkomen. Weliswaar zal de opbrengst van de binnenlandse rechten lager uitvallen dan over de periode 2016-2019, maar dat wordt gecompenseerd door de verkoop van de rechten aan het buitenland.

In de afgelopen drie jaar kregen de clubs 5,1 miljard pond voor de binnenlandse uitzendrechten (Sky, BT Sport en Amazon), 400 miljoen voor de samenvattingen (BBC Match of the Day) en 3,3 miljard voor de internationale uitzendrechten: 8,8 miljard. Nu wordt dat respectievelijk 4,5 miljard pond, 400 miljoen en 4,1 miljard: 9 miljard. En in dat laatste zijn de uitzendrechten voor enkele landen, zoals de grote ­Indiase markt, nog niet inbegrepen.

Een Chinees kabelstation betaalt 560 miljoen pond om wedstrijden als Wolves tegen West Ham United te mogen uitzenden. Wie in China komt, ziet in talrijke horecagelegenheden de wedstrijden uit de ­Engelse competitie als vorm van beeldbehang. Bezoekers vangen af en toe flitsen op, waarna ze hun mes weer in de pekingeend zetten. Ziggo heeft diep in de buidel getast om de rechten voor uitzending in Nederland voor nog eens drie jaar binnen te halen als klantenbinder voor zijn abonnees.

Vaak zijn de Premier Leaguewedstrijden voetbalschaak zonder veel spektakel (de Nederlandse eredivisie is veel doelpuntrijker), maar de magie van de Home of Football doet veel. Elke wedstrijd kijken er bij Ziggo toch nog zo’n 60 duizend verstokte fans voor wie de Premier League even verslavend is als een shot heroïne voor een junkie.

Iedereen maakt zich druk over een ineenstorting van de economie na een Brexit. Het zal meevallen. De wereld wenst te worden vermaakt. En de Britten kunnen dat als de beste. Ze zouden niet alleen miljarden kunnen binnenhalen met hun ­voetbalduels, maar ook met de ­verkoop van de rechten op de ­Lagerhuisdebatten over Brexit.

Er moet wel een bijrol zijn voor de Poolse EU-president Donald Tusk – ‘ik hoop op een speciale plek in de hel voor de brexiteers’ – zodat het theater echt onbetaalbaar wordt.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden