Opinie

Zet voetballiefhebbers in als scout

Laten we er samen voor zorgen dat Nederland weer terugkomt op het niveau waarin de nieuwe Arjen Robben en Wesley Sneijder opstaan.

Jonge voetballers trainen op het trainingscomplex van Ajax tijdens een clinic van de voetbalclub. Beeld anp

De tegenvallende resultaten van het Nederlandse voetbal zorgen bij de gemiddelde voetbalgek voor slapeloze nachten. De toekomst van het Nederlandse voetbal ziet er somber uit, maar gelukkig zijn er mogelijkheden om dit nare vooruitzicht te voorkomen. Er zijn ontzettend veel voetballiefhebbers die elk weekend op de amateurvelden te vinden zijn. Het is tijd om de mogelijkheden van deze liefhebbers te benutten. Zij staan namelijk op dezelfde amateurvelden waar ook de toekomstige talenten rondlopen die het Nederlandse voetbal weer in ere kunnen herstellen.

Er is een oplossing nodig om het Nederlandse voetbal weer terug te krijgen op het niveau waar het thuis hoort. Nu Oranje zich niet heeft geplaatst en het ook steeds moeilijker wordt voor Nederlandse topclubs om te overwinteren op Europees niveau. De oplossing moet op z'n Hollands worden gezocht in het jeugdvoetbal. En daar kunnen we de bekende 16 miljoen bondscoaches goed bij gebruiken. Voetbalsupporters die het allemaal beter weten dan de echte bondscoach. Het wordt tijd dat deze liefhebbers eindelijk een bijdrage gaan leveren, namelijk als voetbalscout.

Een platform voor de talenten op de Hollandse amateurvelden

Bij de honderden voetbalverenigingen in ons kikkerlandje en duizenden teams spelen ieder weekend talloze voetballers hun wedstrijden. Vanuit deze verenigingen worden al decennialang nieuwe talenten geleverd. Talenten zoals Johan Cruijff en Dennis Bergkamp die bij de topclubs in Europa terecht kwamen. Helaas is dit de laatste jaren niet meer het geval.

Betaalde voetbalorganisaties hebben hooguit twintig jeugdscouts rondlopen, hier valt een enorme winst te behalen. De oplossing ligt voor het grijpen. Ieder weekend staan voetbaltrainers, liefhebbers, scheidsrechters en andere vrijwilligers op en rond het voetbalveld. Het wordt tijd dat deze mensen worden benut. Dit zijn de betrokkenen die het spelletje een warm hart toe dragen en die tijdens voetbalwedstrijden van het Nederlandse elftal met de hand op het hart, half aangeschoten, het volkslied keihard meebrullen. Deze mensen hebben niet het inzicht van meestervoetbalscout Piet Visser en kunnen niet tippen aan het oog voor talent van voetbaltrainers als Frank de Boer en Philip Cocu. Het zijn wel mensen die een onderscheid kunnen maken tussen een toekomstige zesdeklasser in het zoveelste vriendenteam en een jeugdvoetballer die eigenlijk wel een stapje hogerop kan. Momenteel is het voor deze mensen onmogelijk om hun inzichten te delen. Met het creëren van een platform moet het mogelijk worden om landelijk een beter beeld te krijgen van de talenten in het jeugdvoetbal.

In tegenstelling tot andere critici die waarschuwen voor het dramatische toekomstperspectief, wil ik de voetballiefhebbers activeren. Laten we er samen voor zorgen dat Nederland weer terugkomt op het niveau waarin de nieuwe Arjen Robben en Wesley Sneijder opstaan. Door onze tijd als voetballiefhebber op de Hollandse velden efficiënter te gebruiken kunnen we ervoor zorgen dat talenten sneller ontdekt worden. Hiervoor is wel een platform nodig en het zou mooi zijn als de KNVB dit in samenwerking met de voetbalclubs oppakt. Doen zij dit niet? Dan doe ik een oproep aan alle voetballiefhebbers om samen met mij gezamenlijk zelf een platform te creëren. Zodat wij er samen voor zorgen dat we de komende Wereldkampioenschappen weer trots op het puntje van onze stoel kunnen genieten van nieuwe hoogtepunten.

Zaki El Hasnaoui is student aan de UvA.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden