OpinieLeesachterstand
Zet acteurs zonder podia in voor covid-leesoffensief
Jongeren met leesachterstand zijn door de coronacrisis nog verder achteropgeraakt. Professionele verhalenvertellers zitten noodgedwongen zonder publiek thuis. Breng ze bij elkaar, bepleiten meer dan 250 academici, schrijvers en theatermakers.
Soms vertelt de symboliek al het halve verhaal. Op 22 april, de dag waarop De Volkskrant op de voorpagina de voorzichtige heropening van de basisscholen in het vooruitzicht stelde, werd het rapport De staat van het onderwijs 2020 gepresenteerd. Daarin meldde de Onderwijsinspectie dat een kwart van de 15-jarigen onvoldoende geletterd is om een bijsluiter, een brief van de overheid of een geschreven bericht van school te begrijpen. Groot nieuws zou je denken. Alarmerend zelfs. De krant heeft dat feit echter niet gehaald. Wel schreef Aleid Truijens er enkele dagen later een goede column over.
Moeite met lezen
Dat zoveel Nederlandse kinderen moeite hebben met lezen heeft verschillende oorzaken; de belangrijkste is dat ze te weinig lezen. En dat komt niet doordat ze veel op hun telefoon zitten, want Nederlandse leerlingen blijken in vergelijking met Europese leeftijdgenoten relatief minder intensief sociale media te gebruiken. De leestijd is er, maar wordt niet gebruikt. Lezers van deze krant weten: oefening baart kunst. Maar dan moet er dus wel worden geoefend. En niet alleen met teksten uit de krant, maar vanwege de lengte ervan juist ook met spannende verhalen. Zoals Stichting Lezen onderzocht: lezen doe je het best samen, met iemand die je op sleeptouw neemt door alle teksten die er te ontdekken zijn en die daar met jou over praat.
Aan de enorme inzet van docenten heeft het niet gelegen, maar het afstandsonderwijs heeft niet kunnen voorkomen dat de leesproblemen van jongeren dit voorjaar alleen maar zijn toegenomen. Misschien is dit een goed moment om even een experiment te wagen en de docenten bij te laten staan door hulptroepen met bijzondere talenten.
Talige kunstenaars
Overal in het land zitten immers acteurs, regisseurs, kinderboekenschrijvers, podiumdichters, spoken word-artiesten en andere uitzonderlijk talige kunstenaars (vaak met ruime doceerervaring) af te tellen tot ze opnieuw een publiek kunnen betoveren met het woord. Dat publiek is er echter volop. Wat als al die taal- en voordrachtskunstenaars zolang de coronacrisis duurt gaan lezen met en voorlezen aan jongeren met leesachterstand? Vooral die ouder dan 12 jaar, bij wie de achterstand ten opzichte van Europese leeftijdgenoten het grootst is. In gym- en eetzalen waar afstand gehouden kan worden, in digitale leesclubjes waar de afstand er niet toe doet, in challenges op sociale media om te tonen wat je met woorden allemaal kunt, op plekken als sportclubs, speelpleinen en supermarkten die niet met lezen worden geassocieerd of, desnoods, via de telefoon. Samen verhalen lezen en oefenen, alsof hun leven ervan afhangt. Wat het in heel veel opzichten ook doet: wie niet goed kan lezen heeft in onze samenleving immers een onaanvaardbare achterstand.
Zo kunnen we de creatieve kracht van de universitaire wereld en organisaties als de Leescoalitie, de Schoolschrijver, de Akademie van Kunsten, de Schrijverscentrale en de Auteursbond benutten om lezers en nog-niet-lezers samen te brengen. Als startschot voor een groot leesoffensief, dat al volop wordt ontwikkeld.
Hekel
In geen enkel OESO-land hebben zo veel middelbare-schoolleerlingen een hekel aan lezen als in Nederland. 60 procent leest alleen als het moet, 40 procent vindt lezen tijdverspilling. Ontstellende cijfers die ons echter niet mogen doen vergeten dat er nog altijd vele duizenden middelbare schoolleerlingen zijn die lezen wel leuk vinden.
En waarom zouden we die groep niet ook vragen deel te nemen aan het leesoffensief? Uit onderzoek weten we dat enthousiaste leeftijdsgenoten motivatieverhogend kunnen werken. Uit die grote groep jongeren die geen eindexamen hebben, wier bijbaantjes gesneuveld zijn en die helaas ook niet wekenlang door Europa kunnen reizen zijn er vast een heel stel die hun zomer betekenis willen geven door andere kinderen bij te scholen. Niks geen huiswerkinstituten. Niet de vrije markt moet dit probleem oplossen, maar wij allemaal, als gemeenschap. Dit betekent natuurlijk ook dat de overheid dit mede mogelijk moet maken.
Geert Buelens, Yra van Dijk, Els Stronks (Universiteit Utrecht en Leiden), Gerlien van Dalen (Leescoalitie), Annemiek Neefjes (De Schoolschrijver), Anne Vegter (Akademie van Kunsten), Anne Zeegers (De Schrijvercentrale) en circa 250 anderen, onder wie Adriaan van Dis, A.F.Th. van der Heijden, Marlene van Niekerk, Frits van Oostrom, Manon Sikkel, Micha Wertheim.
Volledige lijst:
Thomas van Aalten
prof. dr. Wiljan van de Akker
Karin Anema
Simone Arts
Arita Baaijens
drs. Christine van Baalen
Cobi van Baars
Reggie Baay
Vera de Backker
Damy Baumhöer
dr. Pieta van Beek
prof. dr. Jacqueline Bel
Abdelkader Benali
prof. dr. Hans Bennis
Jette van den Berg
H.C ten Berge
Marjan Berk
prof. dr. Bart Besamusca
Charlotte de Beus
Gillis Biesheuvel
Leon Biezeman
Fleur van der Bij
Michael Bijnens
Liesbeth van Binsbergen
Anet Bleich
Maarten Blom
Bianca Boer
Irene den Boer
Gie Bogaert
Pauline de Bok
Arienne Bolt
Annemarie Bon
Alex Boogers
Christien Boomsma
Daan Borrel
Hugo Borst
Lotte van den Bosch
Matthijs van Boxsel
Anneke Brassinga
Hans Maarten van den Brink
Miriam Bruijstens
prof. dr. Erica van Boven
Conny Braam
Stella Braam
prof. dr. Helleke van den Braber
prof. dr. G. Buelens
Caja Cazemier
dr. Marja Clement
prof. dr. Paul Cliteur
Tanya Commandeur
prof. dr. Norbert Corver
prof. dr. Karina van Dalen
A.H. J Dautzenberg
Trudy Dehue
dr. Jeroen Dera
Thea Derks
dr. Feike Dietz
prof. dr. Yra van Dijk
Lida Dijkstra
Adriaan van Dis (Akademie van Kunsten)
Charlotte Doornhein
Marcel van Driel
Philip Dröge
Nico Dros
prof. dr. Gillis Dorleijn
Jozua Douglas
Frans van Duijn
dr. Max van Duijn
dr. Lizet Duyvendak
Anne Eekhout
drs. Iris van Erve
Femke Essink. MA
Tiny Fisscher
dr. Gaston Franssen
Anne Folkertsma
dr. Nina Geerdink
Koos Geerds
Simon van der Geest
dr. Arie Jan Gelderblom
Pauline Genee
Maria Genova
Mireille Geus
Flo de Goede
prof. dr. Jaap Goedegebuure
dr. Myrte Gosen
Hester van de Grift
Els de Groen
Leny van Grootel
Henna Goudzand
Hester van de Grift
Frank Gunning
Martin de Haan
Teuntje de Haan
Linda de Haan
prof. dr. Ton van Haaften
Louwrens Hacquebord
Hans Hagen
dr. Laurens Ham
Micha Hamel (Akademie van Kunsten)
Sanneke van Hassel
Mariette Haveman
Brenda Heijnis
Tania Heimans
A.F.Th. van der Heijden
Judith van Helden
Daniëlle Hermans
dr. Marjolein van Herten
dr. Marjolein Hogenbirk
Ineke Holzhaus
Tialda Hoogeveen
dr. Isabel Hovink
Philip Huff
Jelmar Hugen, MA
dr. Bram Ieven
Ivonne Jagtenberg
Rihana Jamaludin
prof. dr. Carel Jansen
Christel Jansen
Suzanna Jansen
Roel Janssen
Jelmer Jepsen
Claudia Jong
Raoul de Jong
prof. dr. Jaap de Jong
Hanneke de Jong
Joke de Jonge
Tanja de Jonge
Roberto de Jonge
Atte Jongstra
Lieve Joris
Hélène Jorna
dr. Ton van Kalmthout
dr. Folgert Karsdorp
Otto de Kat (ps van Geurt Gaarlandt)
Bart Kazemier
Eva Kelder
prof. dr. Michiel van Kempen
Mensje van Keulen
Yvonne Keuls
Marian Kleverkamp
Hans Kloos
Natalie Koch
Emily Kocken
prof. dr. Tom Koole
Pieter Koolwijk
Heidi Koren
Ariejan Korteweg
Suzanne Koster
Onno Kosters
Rashid Kraan
dr. Femke Kramer
Marc Kregting
Howard Krol
Rindert Kromhout
Camille Krone, MA
Hans Kuyper
Pim Lammers
Li Lefébure
Martine Letterie
Jane Leusink
Tessa Leuwsha
Ted van Lieshout
drs. Céline Linssen
Inez van Loon
Jannah Loontjes
Alexandra Penrhyn Lowe
dr. Erwin Mantingh
prof. dr. Marita Mathijsen
Nicolaas Matsier
Mariët Meester
dr. Marijke Meijer Drees
Cis Meijer
Tosca Menten
Dido Michielsen
Bertien Minco
Thomas Möhlmann
Rom Molemaker
Ash Moyen
Elisabeth Mollema
Marloes Morshuis
Alan Moss, MA
Annemiek Neefjes (directeur De Schoolschrijver)
Marlene van Niekerk
dr. Ivo Nieuwenhuis
Nelleke Noordervliet
Selma Noort
André Nuyens
Ronald Ohlsen
Joost Oomen
Saskia Oomkes
Steffie van den Oord
Wieke van Oordt
prof. dr. Frits van Oostrom
prof. dr. Marc van Oostendorp
Bram Oostveen, MA
Marjoleine Oppenheim
Christine Otten
Diana Ozon
dr. Marrigje Paijmans
Gustaaf Peek
Hagar Peeters
Monika Peetz
Ditte Pelgrom
Anne Pek
dr. Saskia Pieterse
dr. Dieuwke van der Poel
Annette Portegies
Ingrid Prins
Petra Quaedvlieg
Wendela de Raat, MA
Amber-Helena Reisig
prof. dr. Jan Renkema
Marc Reugebrink
Alex Reuneker, MA
drs. Everdien Rietstap
Joke Reijnders
dr. Jan Rock
Vibeke Roeper (schrijver en directeur Genootschap Onze Taal)
Mirjam Rotenstreich
Sanne Rooseboom
prof. dr. Ted Sanders
dr. Ariane van Santen
Froukje Santing
Anton Scheepstra
prof. dr. Riet Schenkeveld
Marga Schiet
Mineke Schipper
Anneke Scholtens
Anja Schoots
prof. dr. Dick Schram
Jan Paul Schutten
Jan Siebelink
Manon Sikkel
dr. Tanja Simons
Karin Sitalsing
Margriet Sitskoorn
Marlies Slegers
Bart van Slooten
Roel Smeets, MA
Maartje Smits
Theo Soontiëns
dr. Rik Spanjers
Kila van der Starre, MA
Steven Stavast
Judith van der Stelt
Maren Stoffels
Karlijn Stoffels
dr. Fabian Stolk
dr. Wyke Stommel
prof. dr. Wilbert Spooren
Mustafa Stitou
dr. Toos Streng
prof. dr. Els Stronks
Peter Swanborn
Buddy Tegenbosch
Charles den Tex
Chinouk Thijssen
Carly van Tilborg
Diana Tjin
dr. Marjolein van Tooren
Manon Uphoff
Evert Pieter van der Veen
prof. dr. Arie Verhagen
Anne Vegter (dichter en voorzitter Akademie van Kunsten)
Peter Verhelst
Esther Verhoef
Dolf Verroen
prof. dr. Arjen Versloot
Jeska Verstegen
Nelleke Verweij
prof. dr. Arnoud Visser
dr. S. Vitse
Maria Vlaar (voorzitter Auteursbond)
dr. Sandra van Voorst
Nyk de Vries
Robert Vuijsje
Marja Vuijsje
prof. dr. Marijke van de Wal
Helka Walop
Natascha van Weezel
Martien Weide
Micha Wertheim
dr. Janneke Weijermars
Tommy Wieringa
Jeroen Windmeijer
Leon van Wissen
Anne Zeegers (directeur De Schrijverscentrale)
Josha Zwaan
Corien van Zweden