Tv-recensie Emma Curvers

Zelfvertrouwen is niet te koop, maar dat wilde de kijker juist níét van Anna Nooshin horen

Ook omroepbazen zullen het nu noteren: wat op internet werkt, werkt niet zonder meer op tv. Dat gold voor Nienke Plas, dat gold voor Britt Dekker met haar paard, en dat geldt, moeten we concluderen, ook voor Anna Nooshin en Diana Gabriëls.

Nooshin, de invloedrijkste influencer van Nederland, verkent in haar programma Mooier wordt het niet op NPO 2 de betekenis van schoonheid. Daar bleven dinsdag nog maar een schamele 62 duizend kijkers voor plakken. Gabriëls, die op YouTube en Instagram succeskanalen heeft, trok met Plastisch Fantastisch vorige week 120 duizend kijkers naar Net 5, waar zij reclame mag maken voor haar cosmetische praktijk – al is het de vraag of de creaties van Gabriëls in alle gevallen reclame voor haar praktijk zijn.

De programma’s kregen in deze krant in een opiniestuk kritiek van hoogleraar psychologie Liesbeth Woertman en journalist Corien van Zweden, die vonden dat de dames maakbaarheid propageerden. Misschien hebben zij, net als de rest van Nederland, niet lang naar Mooier wordt het niet gekeken.

Het lijkt erop dat Nooshin die maakbaarheid juist ter discussie heeft willen stellen, maar in de weg werd gestaan door haar imago. En door de lengte van het programma: eerst werd op een stuk of twintig manieren de vraag beantwoord hoe groot de invloed van schoonheid op een mensenleven is. Groot, inderdaad – een dieptepunt in de uitzending van dinsdag waren de voxpopjes, waarin onder anderen actrice Jennifer Hoffman zei dat zij zonder haar schoonheid misschien wel niet zo succesvol was geweest. Goh.

Interview met actrice Jennifer Hoffman in het programma ‘Mooier wordt het niet’. Beeld NPO 2

En toch, daarnaast liet Nooshin óók uitgebreid zien dat de mate waarin je aan het schoonheidsideaal voldoet, niet samenhangt met zelfvertrouwen. Liesbeth Woertman, van dat opiniestuk dus, kwam dat nota bene zelf vertellen in Mooier wordt het niet.

Het is het tegenovergestelde van wat Gabriëls beweert met haar motto ‘zelfvertrouwen is te koop’. In Mooier wordt het niet en Plastisch Fantastisch zien we vrouwen langskomen met lipfillers à la Kylie Jenner, en allemaal dreunen ze ongevraagd het aloude mantra op: ‘Ik doe dit puur voor mezelf.’ Vooral uit de monden van influencers met honderdduizenden volgers klinkt dat een tikkie waanzinnig. Gabriëls bouwt niet voor niets al jaren via influencers aan haar imperium: zij gratis een prikje, Gabriëls goedkope reclame.

Nooshin verkent de grote invloed van sociale media op het schoonheidsideaal, maar ontkomt er zelf niet aan. Als ze een plastisch chirurg bezoekt die ‘wetenschappelijk’ gaat meten hoe knap ze is (erg knap dus), is Nooshin toch geïnteresseerd in dat spuitje dat haar lipboog nét iets perfecter kan maken.

Dat ze niet pertinent tegen ingrepen is, maakt Nooshin sympathieker voor een jonge doelgroep, die bekend is met de druk. Maar wat op Instagram normaal is, is op televisie vooral onwennig: nu kijken we niet alleen naar bloedmooie mensen die leven van hun imago, maar ook nog naar bloedmooie mensen die zeggen dat zelfs zij chronisch ontevreden zijn. Zelfvertrouwen is niet te koop, maar dat wilde de kijker nou juist niet van háár horen. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden