ColumnLisa Bouyeure

Zelfs voor de internetgeneratie is online geloven niet zaligmakend

Beeld De Volkskrant

‘God werkt ook op afstand’, las ik op de site van geestelijk coach Robert. Dat is handig, aangezien hij in de hemelen zijt, voor ­zover ­bekend niet ­bepaald om de hoek, maar het komt al ­helemaal van pas nu er vanwege de RIVM-voorschriften geen handopleggingen kunnen worden gedaan. Wat nog wel mogelijk is, en volgens ­Robert ‘ook heel krachtig blijkt te werken’, is ­zegenen vanaf de andere kant van de kamer. Daarnaast kan er via YouTube met de coach worden gebeden om je te wapenen tegen het coronavirus — ‘of andere virussen, of bepaalde ziekten die heersen in jouw omgeving’.

Elders op YouTube is evangelist Peter te vinden, een ernstig kijkende dertiger die de luisteraar iets dwingender oproept tot nederigheid en bekering. Het komt ­immers door ‘het gebroed van boosdoeners’ en ‘de verdorven kinderen’ dat we nu met een pandemie opgescheept zitten, dus wat Peter betreft is er maar één oplossing: ‘het volk appelleren om tot Christus te komen’. Maar juist dat is een beetje behelpen nu een aanzienlijk deel van dat volk in badjas zit te netflixen.

Religieuze instellingen deden de afgelopen tijd water bij de wijn en waagden zich massaal aan livestreams en videoplatforms, een ontwikkeling die pre-quarantaine al voorzichtig op gang kwam. ‘Help! Keuzestress’, schreef dominee Marien op Twitter. ‘Welke YouTube-kerkdienst ga ik zo bekijken?’ Het is misschien niet precies waar de term fomo ooit voor werd verzonnen, maar wie had toen gedacht dat je elke zondag uit talloze virtuele houten banken zou kunnen kiezen?

Toch werd men in bepaalde contreien al klaargestoomd voor deze periode van beeldschermvroomheid. Neem Stronglife, een site die tieners zegt te willen helpen ‘groeien in geloof via het apparaat dat ze de hele dag bij zich dragen: hun smartphone’. Hier geen zeventigers die met strenge blik bijbelverzen voordragen vanaf hun leverkleurige hoekbank, maar jongeren die eruitzien als vloggers. ‘Tof dat je kijkt naar deze nieuwe video!’, aldus een man met gelhaar en capuchontrui die zich afvraagt of het virus een straf van God is of toch een teken van de eindtijd.

Of zie de gelikte app van Churchome, de Amerikaanse megakerk met beroemde volgelingen en een fulltime socialemediamanager in dienst. Als ik de app op mijn telefoon installeer, verschijnt pastor Judah Smith in beeld en word ik na het ­beantwoorden van een paar vragen door een op mij toegespitste bidsessie geloodst. Mijn geringe inspanning wordt rijkelijk ­beloond, in de hoop dat ik morgen terugkom voor meer endorfine: ‘Lisa, you earned the Grace badge for completing 1 Guided Prayer.’ Om de app uit te spelen zal ik nog 299 van die gebeden moeten voltooien (de ­Loyalty badge) en toch ook vijftig keer fysiek naar de kerk moeten (de Love badge). Zelfs voor de internet­generatie is online geloven dus niet zaligmakend, al is het maar omdat sommige rituelen er moeilijk kunnen worden uitgevoerd.

Maar ook daarop is van alles verzonnen. Met de app Camino 360 kun je vanuit bed de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela lopen, je kunt gedoopt worden in de virtualrealitykerk van pastor D.J. Soto en wijwater bestel je gewoon op Amazon, met echtheidscertificaat.

Het laat zich natuurlijk wel raden hoe YouTube-­evangelist Peter over dit soort leunstoeldevotie denkt, wanneer hij met woest bewegende wenkbrauwen van leer trekt tegen de ‘dwazen’ die zich er met een jantje-van-leiden vanaf proberen te maken door alleen de bijbel open te leggen op het juiste coronabeschermingsvers. ‘Leugens uit de hel!’ Weet je meteen waar je naartoe kunt surfen voor je dagelijkse portie zelfkastijding.

Lees ook

Ineens is internet vergeven van de doe-het-zelfcoronabestrijding.

De grote gelijkmaker? Het virus maakt het contrast juist extra groot.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden