Column Teun van de Keuken

Zelfs na klachten van klanten blijft AH verslaafd aan plastic

Weet u nog dat Albert Heijn de hoeveelheid plastic ging terugdringen? Na veel onvrede onder klanten over de enorme hoeveelheid verpakkingsmateriaal, beloofde de grootgrutter beterschap. Eerst werd op een filiaal in Hoofddorp een proef gedaan met minder plastic en toen dat een succes bleek, gingen afgelopen mei meer filialen op een plastic-arm dieet. Tenminste, dat zegt Albert Heijn zelf.

Als ik door de supermarkt loop, zie ik nog net zoveel plastic als eerst: minimaal vijf verschillende soorten tomaten en tomaatjes in zakjes en bakjes, appels in zakken en appels in schaaltjes met plastic eromheen, kleine bloemkolen, slakroppen, Chinese kool, broccoli, snijbonen, andijvie, wortelen, eetrijpe avocado’s en eetrijpe mango’s: allemaal in plastic. En dan zijn er nog paprika’s met ieder hun eigen plastic jasje, biologische komkommers en niet-biologische komkommers in plastic en individueel verpakte biologische en niet- biologische aubergines.

Plastic tasjes van de Albert Heijn. Beeld ANP

Die komkommers en aubergines zijn extra gek. Veel klanten waren ontstemd dat juist biologische groente in plastic was verpakt. De bewuste consument wil dat niet. Het verweer van Albert Heijn: ’Biologisch groente en fruit verpakken we omdat we wettelijk verplicht zijn een duidelijk onderscheid te maken tussen ‘gewone’ groente en fruit en biologisch. En dan kun je beter de biologische producten verpakken omdat dit een veel kleiner aantal is. We zijn wel aan het kijken naar alternatieven zoals stickers voor de biologische producten.’ Of, kennelijk, plastic om zowel biologische als niet- biologische groente. Zo zijn we nog verder van huis.

Ook wonderlijk is het mistkanon dat tegenwoordig boven de groente hangt. Dit heet ‘dry misting’. Dat is, legt Albert Heijn uit: ‘een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft.’ Kennelijk kan de nevel ook plastic vervangen: ‘Tijdens de test in Hoofddorp bleek dat de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking op de kwaliteit en houdbaarheid bij bananen, zoete rode puntpaprika’s, alle soorten paprika’s en bospeen een goede werking heeft.’ Waarom zit het gros van de vernevelde groente en het fruit, waaronder bospeen en paprika’s, dan toch in plastic verpakt? Ín het plastic, ónder de mistmachine. De bananen van Chiquita liggen zelfs meters van de vernevelaar verwijderd. In een plastic zak.

De groenteafdeling van de Albert Heijn in het Amersfoortse winkelcentrum Emiclaer met een verstuiver van vochtige lucht om de groenten fris te houden en zo minder plastic verpakkingen te hoeven gebruiken. Beeld Hollandse Hoogte / Jaco Klamer

We kunnen zelf ook wat doen, hè. Niet alleen klagen over het grootkapitaal. Gebruik bijvoorbeeld de broodzak die je kunt hergebruiken. Hoef je niet iedere keer een plastic zak te pakken.  Ook bij de groente hangen herbruikbare zakjes . Maar wat moet je daarin doen? Bijna alle groente is voorverpakt. Of moet je de snijbonen en bospenen eerst uit het plastic halen en dan in die hergebruikzakjes doen? Benieuwd of de filiaalhouder daar blij van wordt.

Ik denk dat Albert Heijn helemaal niet van het plastic af wil. Albert Heijn houdt van plastic. Dat blijkt ook uit de nieuwe spaaractie: plastic huisjes waarmee je een minidorp kunt bouwen. Gemaakt van, je raadt het al: plastic. Meer nutteloze, vervuilende rommel dus. Albert Heijn begrijpt de ophef niet. De huisjes kunnen immers ‘ieder jaar weer worden gebruikt als sfeervolle decoratie’.  ‘Juist om die reden hebben we ook een een speciale bewaardoos van FSC-papier ontwikkeld.’

Dus om te voorkomen dat mensen niet duurzaam met plastic rommel omgaan, wordt er nóg meer verpakkingsmateriaal gemaakt. Mensen, weiger die huisjes.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden