CommentaarPodiumkunsten

Zelfs mét subsidie staan gezelschappen op omvallen. Het kabinet kan met relatief weinig geld ingrijpen

De herverdeling van de subsidies voor de podiumkunsten komt op een wel heel ongelukkig moment.

Muzikanten Farid Sheek en Maya Fridman treden op in een lege zaal van De Doelen theater. Beeld ANP

Het kabinet kan z’n borst nat maken als het binnenkort na de politieke zomerstop de draad weer oppikt. Het weer toenemend aantal coronabesmettingen neemt de stille hoop weg dat het sociale leven in het najaar weer in volle glorie kan opbloeien. En daarmee ook de hoop dat de economie zich binnen afzienbare termijn weer als vanouds zal oprichten.

De sterke omzetstijging van de detailhandel en de toe­genomen belangstelling voor werk in de publieke sector zijn lichtpunten, maar die nemen niet weg dat de wereldwijde belemmeringen van het virus zich nog lang zullen doen voelen. Terecht waarschuwt minister Koolmees sectoren als de luchtvaart en het toerisme dat het infuus van de overheid niet eeuwig aangesloten blijft. Er zal hier en daar structureel moeten worden hervormd.

De cultuursector verdient in dat opzicht bijzondere aandacht. Daar heeft het virus ruim 140 duizend mensen van de ene op de andere dag vrijwel al hun manoeuvreerruimte ontnomen. Waar de dominante stroming op het Binnenhof er in de afgelopen twintig jaar graag op wees dat gezelschappen zoveel mogelijk hun eigen broek moeten ophouden, is die mogelijkheid nu grotendeels weggevallen door belemmerende regels van diezelfde politiek.

Waartoe dat kan leiden, werd maandag pijnlijk duidelijk toen het Fonds Podiumkunsten de subsidies voor de komende jaren verdeelde: voor wie buiten de boot valt, dreigt in de komende winter de onmiddellijke ondergang. Het is wrang dat dit ook geldt voor tientallen gezelschappen die wel een positief inhoudelijk oordeel van het Fonds kregen.

Dit dreigt uit te lopen op een artistieke kaalslag. Niet het minst omdat er ook veel banen op het spel staan. Zonder zich te mengen in de inhoudelijke keuzes van het Fonds zou de politiek zich dat moeten aantrekken. In de cultuursector kan met betrekkelijk weinig geld – over het algemeen is het geen vetpot – heel veel een tijdje overeind worden gehouden, in elk geval totdat deze crisis eindelijk voorbij is en er weer een eerlijk speelveld ontstaat. Opdat er geen onherstelbare schade wordt aangericht die later nog zal worden betreurd.

LEES VERDER

In de dans om de subsidiemiljoenen van het Fonds Podiumkunsten zijn maandag tientallen theater- en muziekgezelschappen afgevallen. De zware slag brengt hun voortbestaan in gevaar, omdat de coronacrisis hun voorlopig berooft van publieksinkomsten.

Tientallen muziek- en theatergezelschappen kregen slecht nieuws: geen subsidie meer. De eerste reacties zijn bedremmeld. ‘Volgend jaar bestaat de band 25 jaar, dus het is wel pijnlijk.’

In dit interview ligt Henriëtte Post, directeur van het Fonds Podiumkunsten, de subsidiekeuzes toe. ‘Je weet dat een enorm verlies aan arbeidsplekken volgt.’

In juni maakte de Raad voor Cultuur zijn advies bekend over samenstelling van de Culturele Basisinfrastructuur, met daarin de grootste gezelschappen van het land. Daar was toen veel plek voor vernieuwing. De Tweede Kamer greep later in, en voegde ook het afgevallen Scapino Ballet en Eurosonic Noorderslag aan het pakket toe. De popmuziek drong toen door tot het hart van de kunstsubsidies. Maar waarom deed maar één band een aanvraag? 

Als Cappella Amsterdam weer geen subsidie zou ontvangen, zou het gedaan zijn met het kamerkoor. De Volkskrant volgde het koor gedurende de aanvraagperiode, die maandagochtend een climax bereikte met de bekendmaking van de gelukkigen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden