ColumnLisa Bouyeure

Zelfs influencers zijn even niet alleen maar met zichzelf bezig – nou ja, de meeste dan

‘Het is een beetje een rare periode’, sprak influencer en realityster Laura Ponticorvo tot haar Instagramvolgers. ‘Misschien lig je thuis op de bank en denk je: ja, dit is precies wat ik wil, mooie volle lange wimpers.’ Want rare periode of niet, het toeval wilde dat Ponticorvo net een waanzinnig wimperserum in de aanbieding had, ze gebruikte het zelf ook. En als over drie weken alle hectiek en drama voorbij zijn, redeneerde ze, ‘dan kunnen we gewoon weer met zijn allen genieten van de zomer en mooie wimpertjes. Dus vandaar dat ik deze korting nu ook even met jullie deel.’ Heb je de quarantaineperiode in elk geval optimaal benut.

Als een van de weinigen lijkt influencer Laura Ponti­corvo immuun voor de golf van onbaatzuchtigheid: corona of niet, ze blijft gewoon wimper­serum aanprijzen.Beeld Instagram

Normaal staat Instagram vol met dit soort aansporingen (swipe up to shop!) maar op het moment wordt er opvallend weinig geinfluencet. Begrijpelijk wel, want zo tussen alle corona-updates door zal Ponticorvo’s filmpje niet alleen bij mij een gevoel van totale vervreemding hebben opgeroepen (mama zat in het verzet tegen uiterlijk verval). En het moet haast wat onkies voelen om verleidelijk met luxeproducten te zwaaien voor een publiek dat in financiële onzekerheid zit, zelfs als het je voornaamste bron van inkomsten is.

Influencers lijken in nog geen week tijd te hebben kortgesloten dat naast selfcare en solidariteit alleen quarantainegerelateerde spullen een beetje chic aan de mens te brengen zijn: huispakken, gezichtsmaskers, comfortabele beugelloze beha’s, superfoods voor je immuunsysteem. Kim Kardashian liet weten de lancering van een nieuwe lipgloss uit te stellen en ook Negin Mirsalehi, Neerlands eigen Kardashian, vond het niet het juiste moment om haar aangekondigde honinghaarproduct in de digitale schappen te leggen.

En anders denken bedrijven wel twee keer na. Zo kreeg een vriendin die haar geld verdient met Instagram de instructie om een momenteel erg bruikbaar product vooral niet aan corona te koppelen en het begeleidende tekstje vooraf op gevoeligheden te laten controleren. Andere samenwerkingen werden uitgesteld, ‘want ze zijn doodsbang dat het lijkt alsof ze van de crisis willen profiteren’.

Wel zijn instagrammers hun invloed massaal gaan aanwenden voor altruïstischer doeleinden. Anna Nooshin wil onder de hashtag #bettertogether elke dag iets goeds doen voor een ander ‘want het is best wel een benauwende situatie om alleen maar met jezelf bezig te zijn’, pornoster Bobbi Eden deelt knutseltips voor kinderen en Arie Boomsma plaatst filmpjes van fitnessoefeningen die je thuis met je gehamsterde wc-rollen kunt doen. Een tandenbleker zet zich in voor de voedselbank, een lipfillerkliniek deelt boodschappen uit aan alleenstaande moeders en een bevalcoach geeft gratis telefonische consulten aan ‘dames die het lastig vinden om contact te maken met de oerkrachtige vrouw in zichzelf’. En omdat het anders wel heel verwarrend zou worden, bleef Lil’ Kleine gewoon Lil’ Kleine: op zijn vakantieadres in Dubai fotografeerde hij een stapel briefjes van 50 die hij voor de gelegenheid over een toiletrolhouder had gedrapeerd – ‘wc-papier op, k*t corona’.

Laura Ponticorvo, in het bezit van bovengemiddeld lange wimpers en als een van de weinigen immuun voor de golf van onbaatzuchtigheid, kwam een paar dagen later nog even op haar aanbieding terug. ‘Misschien zit jij ook thuis en heb je zoiets van: wat was de code ook alweer, ik wil het alsnog shoppen.’ Ongepast? Absoluut. Maar ergens ook wel geruststellend, net als het salonorkest dat vrolijke liedjes bleef spelen terwijl de Titanic zonk. Niets aan de hand, lieve mensen. We hebben misschien nog geen vaccin, maar er is genoeg wimperserum voor iedereen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden