Column Loes Reijmer

Zelfs een relatiebreuk kan tegenwoordig doorgaan voor een feministisch examen

Blijkbaar moet je er een beetje besmuikt over doen. Toevallig struikelde deze week half Nederland in de wachtkamer van de tandarts over een Privé en viel pardoes in Dré-gate, de relationele lotgevallen van André Hazes junior, zoon van wijlen senior, jonge vader van Dreetje junior-junior. Han Lips, pseudoniem van de tv-recensent van Het Parool, schreef dat het nieuws hem ‘genoopt’ had naar RTL Boulevard te kijken, ‘uit louter professionele overwegingen uiteraard’. Want een tv-recensent hoort zijn neus om onduidelijke redenen op te halen voor het grootste showbizzprogramma op de Nederlandse televisie – voor de bühne althans. Misschien zit u nu ook wel te briesen. André Hazes junior. In de Volkskrant. Een kwaliteitskrant. En Syrië dan?

Wat zonde. Over het nieuws dat de relatie tussen André en ‘zijn Monique’ voorbij is en hij nu datet met tv-presentatrice Bridget Maasland, zijn tal van interessante verhalen te vertellen. Vooral over de duizenden en duizenden Instagram-reacties erop, dat wel.

Het is alsof je gratis en voor niets een sociologische dataset krijgt aangeleverd die ons meer vertelt over de stand van het land, vooral in de verhouding tussen de seksen. Vanzelfsprekend is André slechts een beetje dom en moet vooral zijn nieuwe liefde het ontgelden, naar goed seksistisch gebruik. Tegelijkertijd valt op dat Monique vooral in empowerende bewoordingen wordt getroost. Want dat is de taal waarmee moderne vrouwen zichzelf verkopen en elkaar toespreken, vooral op sociale media als Instagram.

‘In het afgelopen decennium heeft er een grote verandering plaatsgevonden die zowel historisch als weinig onderkend is’, schrijft Jia Tolentino van The New Yorker in haar geweldige essayverzameling Trick Mirror. ‘Voor vrouwen is het inmiddels heel normaal om hun levens, en die van andere vrouwen, in feministische termen te vatten.’ Elke vrouw die in haar leven ooit is tegengewerkt door een man (‘iedereen dus’, aldus Tolentino) kan alleen daardoor al als een feministische heldin uit de as herrijzen. Een soort hypercorrectie voor eeuwen achterstelling.

En dus is Monique niet gewoon iemand van wie de relatie net uit is, maar boven alles een ‘sterke vrouw’. Een ‘sterke mama’ die ‘niet gebroken kan worden’. Zelfs RTL Boulevard heeft zich dit lingo inmiddels helemaal eigen gemaakt. Toen Monique zich deze week liet zien bij de opening van een kledingwinkel in Amsterdam-Zuid, was dat volgens de entertainmentdeskundige van dienst hét bewijs dat ze ‘een krachtige vrouw’ is. Connie Witteman – voorheen bekend als Connie Breukhoven – wijdde een persoonlijke post aan de breuk op Instagram. ‘GIRLPOWER’ schreef ze bij een foto van haar en Monique. En: ‘Vrouwen zijn als theezakjes, je weet pas hoe sterk ze zijn als ze in heet water hangen.’ De vroegere Vanessa gaat op Instagram tegenwoordig door het leven als ‘Connies Power’. De post past perfect bij haar nieuwe imago.

Dit bericht bekijken op Instagram

Een foto die is geplaatst door null (@conniespower) op

Het stereotype van de verlaten vrouw is ingeruild voor het stereotype van de sterke vrouw. Dat is vooruitgang uiteraard – en vast troostrijk. Maar de reacties laten ook de beperkingen zien van dit commerciële en aaibare feminisme. De mate waarin het gericht is op individueel geluk en ongeluk, bijvoorbeeld, in plaats van op structurele veranderingen. En de extreme voorwaardelijkheid. Bridget Maasland zou als alleenstaande moeder naar Instagram-feministische maatstaven ook ‘een sterke vrouw’ moeten zijn, maar werd in dezelfde mediastorm afgebrand als ‘afgelikte boterham’.

In deze empowerende tijden kan een relatiebreuk al doorgaan voor een feministisch examen. Terwijl het toch niet meer is dan een tragische gebeurtenis in een mensenleven.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden