ColumnPeter de Waard

Zal Tesla ooit een normale autofabrikant worden?

Een jaar geleden was Tesla nog ongeveer tot de ondergang gedoemd. Nu behoorde het maandag even tot de tien duurste bedrijven van de VS met een beurswaarde van 321 miljard dollar na een ongekende koersrally.

Elon Musk is weer van zero een hero geworden. Tenminste bij beleggers. De koers die vorig jaar mei 180 dollar was, toen niemand er nog een cent voor gaf, tikte maandag bijna de 1.800 dollar aan.

Blijkbaar gelooft een deel de Duitse bank Berenberg die onlangs in een lijvig analyserapport voorspelde dat Tesla de komende tien jaar de markt voor elektrische auto’s mondiaal zal domineren. Volkswagen, Peugeot, Toyota en Nissan kunnen doen wat ze willen, ze halen de achterstand niet meer in. Maar Morgan Stanley, de zakenbank met de beste auto-analisten, constateerde vrijdag dat de ‘dagen van Tesla’s dominantie juist zijn geteld’. Die denkt dat het aandeel niet meer dan 740 dollar waard is – de helft van de huidige waarde. De gemiddelde inschatting van de koers is 840 dollar. En Elon Musk zelf, zoals altijd tegendraads, vindt dat eigenlijk nog te hoog.

Er rijden inmiddels zoveel Tesla’s rond dat dit speeltje van de controversiële Elon Musk een normale autofabrikant zou mogen worden genoemd. Maar op de beurs is Tesla nog altijd een speelbal van speculanten. Veelbetekenend was dat de koers eerst maandag met 16 procent steeg tot 1.794 dollar en vervolgens met net zoveel procenten daalde tot 1.494 dollar.

De koersexplosie van maandag kwam nadat geruchten de ronde deden dat het aandeel zou worden opgenomen in de S&P 500-index. Omdat via trackers massaal in deze index wordt belegd, zou dat tot een nieuwe stormloop op het aandeel moeten leiden.

Het aandeel Tesla is extreem duur. De zogenoemde koers-winstverhouding (k/w) – het aantal malen dat de huidige winst in de koers past – is 350, hetgeen betekent dat het 350 jaar duurt voordat de investering in het aandeel is terugverdiend. De gemiddelde k/w voor industriële bedrijven in de VS is 26. Toyota kent een k/w van 9 en Volkswagen van 6.

Tesla heeft nog maar drie kwartalen op rij winst geboekt. Of het ook een vierde kwartaal lukt – het coronakwartaal – zal op 22 juli duidelijk worden bij de cijferpresentatie.

Tesla produceerde in het tweede kwartaal van dit jaar 82 duizend auto’s – veel meer dan de verwachte 72 duizend. Dit jaar zou Tesla 400 duizend auto’s moeten kunnen produceren. Ter vergelijking: Volkswagen verkocht vorig jaar 10,9 miljoen auto’s. Zelfs als de productie dit jaar met 20 procent daalt door corona, produceert het altijd nog twintig keer zoveel auto’s als Tesla. Op de beurs is Volkswagen echter maar 78 miljard dollar waard – een kwart van dat van Tesla op maandag.

In de transitiefase van de auto-industrie bestaan blijkbaar geen normale autofabrikanten meer. Of eigenlijk is normaal ook niet meer dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

Reageren? P.dewaard@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden