De week in techLaurens Verhagen

YouTube, Facebook en Twitter kunnen niet anders dan blijven ingrijpen

YouTube, Facebook en Twitter kunnen zich niet meer permitteren desinformatie te laten rondgaan. De Amerikaanse verkiezingen laten dat eens te meer zien.

Wil je de gifbeker of de strop? Zo ongeveer moeten de topmannen van de grote techbedrijven zich de laatste tijd voelen. Democraten of Republikeinen aan de macht? Van beide hoeven ze geen redding te verwachten om hun ooit zo comfortabele positie te herstellen waarbij ze vrijwel ongehinderd hun gang konden gaan.

Bij YouTube, Facebook en Twitter hadden ze het er rondom de Amerikaanse verkiezingen maar druk mee. Op de kantoren van de social-mediabedrijven werden heuse war rooms ingericht om te voorkomen dat er via hun platformen desinformatie zou worden verspreid.

‘Mogelijk misleidend’, zette Twitter bij de tweet van president Trump dat de Democraten ‘de verkiezingen proberen te STELEN’Beeld REUTERS

Toen Trump dinsdagnacht op Facebook en Twitter het bericht plaatste dat ‘ze’ (de Democraten) de overwinning proberen te STELEN (hoofdletters van Trump), kwamen de netwerken in actie. ‘Mogelijk misleidend’, zette Twitter bijvoorbeeld bij het bericht.

Ondanks alle inspanningen ging niet alles goed. Zo werd een gemanipuleerde video waarin het leek alsof Joe Biden niet wist in welke staat hij was ruim een miljoen keer bekeken op Twitter. En zond een aantal YouTube-accounts live nepverkiezingsuitslagen uit. De livestreams verschenen boven in de zoekresultaten. YouTube kwam ‘na een zorgvuldige evaluatie’ in actie en haalde de livestreams weg.

Die ‘zorgvuldige evaluatie’ komt niet uit de lucht vallen. Terug naar de keus tussen gifbeker en strop. Tijdens een recente hoorzitting in de Amerikaanse Senaat kwamen Mark Zuckerberg, Jack Dorsey en Sundar Pichai, de respectieve topmannen van Facebook, Twitter en Google-moeder Alphabet, zwaar onder vuur te liggen. De verwijten die ze van Republikeinen krijgen: ze gaan niet zorgvuldig om met de macht die ze hebben; ze zijn partijdig (lees: links); ze halen daarom vooral rechtse informatie weg en zijn niet transparant over hun keuzes.

Vooral Dorsey kreeg het voor de kiezen omdat Twitter had ingegrepen op het account van The New York Post, nadat deze krant gehackt (en onbewezen) materiaal over Bidens zoon Hunter had gepubliceerd. Zie je wel? Die linkse hipsters in Silicon Valley zijn partijdig.

Dat ligt wat gecompliceerder. De voorbeelden waarbij juist rechts garen spint bij de keuzes die de techbedrijven maken, zijn legio. Twee recente voorbeelden. YouTube greep na de verkiezingen van 2016 met succes in en zette complotdenkers minder in de etalage. Maar daarvoor in de plaats kwam de rechtse zender Fox News, waarvan de video’s opvallend vaak door de algoritmes van YouTube worden aangeraden. Ander voorbeeld: volgens The Washington Post is Facebook doodsbang om van partijdigheid te worden beschuldigd. Het gevolg? Ze grijpen daar niet in bij Trump-gerelateerde accounts waar dat volgens de richtlijnen wel zou moeten. Hypercorrectie dus.

‘Wie van jullie beschouwt zich als hoofdredacteur van het internet?’, zo vroeg een Republikeinse senator aan de drie topmannen. Niemand natuurlijk. Maar minder ingrijpen is geen optie. Ze krijgen nu al het verwijt van de Democraten dat ze te laks zijn. Er zit niets anders voor ze op dan schoolmeester blijven spelen. Maar dan wel zo transparant mogelijk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden