Witte casting On your feet! is een gemiste kans

De cast met o.a. Ellen Evers, Jim Bakkum, Vajen van den Bosch, Albert Verlinde en Tommie Christiaan van de musical On Your Feet!, over het leven van The Queen of Latin Pop, Gloria Estefan, en haar man en producer Emilio. Beeld anp

#GloriaSoWhite? Dat twee roomwitte Hollandse acteurs het Cubaans-Amerikaanse muzikantenechtpaar Gloria en Emilio Estefan spelen in de musical On your feet! van Stage Entertainment, hoe erg is dat? Volgens Amerikaanse maatstaven heel erg: daar heet zoiets whitewashing en staat het gelijk aan geschiedvervalsing en broodroof. Elke grote blockbuster waarin een witte ster in de rol van gekleurd personage wordt gecast, kan daar rekenen op een rel.

De cast van de Broadway-versie van de musical bestaat in elk geval voor honderd procent uit Latijns-Amerikaanse acteurs. Maar, kun je tegenwerpen, in New York zijn er ook meer. Hoewel het met dat argument altijd enorm oppassen is: met het simpele 'ze zijn er niet' hebben producenten en artistiek leiders zich lang ontslagen van de plicht om verder te kijken dan de bekende en voor hen herkenbare, vaak witte, kandidaten. Dat heet dan weer white privilege. Al die neigingen en gewoonten liggen nu - terecht - onder een vergrootglas.

Dus is het op z'n minst kwestieus dat Stage Entertainment Vajèn van den Bosch en Jim Bakkum cast als Cubanen. Overigens is de rest van de cast een volmaakt cultureel diverse mix; in dat opzicht doet Stage het stukken beter dan menig gesubsidieerd toneelgezelschap. Al komt ook daar eindelijk verandering in, met als meest recente wapenfeiten de Theo d'Or voor Romana Vrede en de komst van Majd Mardo en Achraf Koutet naar Toneelgroep Amsterdam.

'Ze zijn er niet' is altijd een gemakzuchtig leugentje geweest, of op z'n minst zelfbedrog, maar ingewikkeld was het wel: toneelgezelschappen zijn gewend te werven bij de kwalitatief betere scholen (Arnhem, Maastricht, Amsterdam), en cultureel divers talent wist de weg naar die scholen nog niet altijd te vinden. Ook dat is aan het veranderen: scholen werven bewust 'breder', en er is meer doorstroom: wondertalent Romano Haynes ging van de MBO Theaterschool naar de Toneelacademie Maastricht. Ook kijken de grote gezelschappen niet meer exclusief naar Arnhem of Maastricht: Achraf Koutet zat op het het ROC Amsterdam en zit in het derde jaar van de Theaterschool Utrecht.

Nu heeft Stage, gezien het onderwerp en de gemengde cast, ongetwijfeld een keur aan gekleurde kandidaten geauditeerd - want die zijn er wél. Maar de producent koos toch voor usual suspects Van den Bosch en Bakkum. Vanwege hun talent, vast, en hun bekendheid, ongetwijfeld. Maar zo blijft de theaterwereld ronddraaien in een zichzelf bevestigend cirkeltje: als je steeds dezelfde mensen cast, want die zijn nu eenmaal bekend, blijven zij de usual suspects en komen er nooit nieuwe sterren bij. Zo creëren we onze eigen blinde vlek.

Stage Entertainment heeft het vermogen en het podium om nieuwe sterren te maken. Dit verhaal, over worstelende immigranten op weg naar maatschappelijk succes, biedt bij uitstek een kans voor de lancering van cultureel divers talent. Witte acteurs die gekleurde personages spelen? Het is eigenlijk alleen oké als ook andersom normaal is: gekleurde acteurs in witte rollen. Want dat is waar we uiteindelijk heen willen, en moeten: een theatersector waar elke geschikte acteur elk personage kan spelen, ongeacht zijn of haar kleur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden