ColumnPeter de Waard

Wisselt Deutsche Telekom T-Mobile in voor KPN?

null Beeld

Als een topmanager een nieuw jaar begint, moet hij ook met een nieuwe visie komen. Anders dreigt zijn houdbaarheidsdatum te verlopen.

Zo moet het ook met Timotheus Höttges zijn gegaan, de ceo en ongekroonde koning van Deutsche Telekom, de grootste telecomonderneming van Europa en op vier na grootste in de wereld.

In de dynamische wereld van de telecom is op de winkel passen ongewenst. Overnemen, laten overnemen, fuseren en afstoten zijn daar de toverwoorden. En nu is het afstoten weer aan de beurt, terwijl het vorig jaar nog overnemen was. Dochter T-Mobile Nederland staat in de etalage, nadat Deutsche Telekom die hier in oktober vorig jaar nog versterkte met de overname van Simpel. De strategie – of het excuus – voor deze zet is dat Deutsche Telekom de opbrengst van vijf miljard euro nodig zou hebben voor de versterking van het 5G-netwerk. Maar met de Duitse overheid als grootaandeelhouder kan het op de kapitaalmarkt gratis miljarden lenen.

In 2002 toen de gekheid op de telecommarkt vergelijkbaar was met die rond de bitcoin en het aandeel Tesla nu, kocht Deutsche Telekom in Nederland het drie jaar oude Ben. Vooral dankzij cool-vette reclamecampagnes was Ben toen de hipste en bekendste mobiele aanbieder geworden. Als eerste maakte Ben het mogelijk foto’s en videofragmenten door te sturen.

Deutsche Telekom bracht Ben al een jaar later onder bij de eigen merknaam T-Mobile, hetgeen gepaard ging met een poging het wereldrecord kussengevechten te verbreken. Daarna werd de positie versterkt door autonome groei en door de overname van concurrenten als Orange, Tele2 en Simpel.

Hierdoor kwam een einde aan de felle concurrentie. T-Mobile is na KPN en ZiggoVodafone de derde aanbieder op een tot rust gekomen markt die door corona groeit. Omdat vanwege de mededingingsregels de eerste twee T-Mobile niet mogen overnemen, is de enige mogelijke koper een aasgier. Daar zijn er heel wat van in deze wereld, maar bedrijfseconomisch creëert zo’n transactie vooral verliezers.

T-Mobile zelf wordt in een zeer onzekere positie gebracht, omdat de aasgier er over enkele jaren weer met winst van af zal willen zonder dat een strategische koper voorhanden is. Deutsche Telekom breekt af wat ze in bijna twintig jaar heeft opgebouwd, omdat het, zo heet dat in consultancytaal, alleen in markten actief wil zijn waar ze de grootste of een na grootste is. Misschien is een riante derde plek in de schaduw van de grote twee wel te verkiezen.

Het afstoten van T-Mobile in Nederland zou de weg vrij kunnen maken voor een overname van KPN. In dat geval zou Deutsche Telekom het ene Nederlandse bedrijf om willen wisselen voor een ander.

Visies van topmanagers zijn niet beter dan die van koekenbakkers of lichtmatrozen. De beste visie op visie is van Johan Cruyff: ‘Je kunt beter ten onder gaan met je eigen visie dan met de visie van een ander.’

Zo zal ook Höttges wel denken.

Reageren? p.dewaard@volkskrant.nl

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden