Wijs niet altijd naar de veehouderij, maar neem andere maatregelen om minder CO2 uit te stoten

De ingezonden brieven van woensdag 4 april.

Een loslopende koe op de A58, 4 april 2008. Foto ANP Foto Nederlandse Freelancers

Volgens de Raad van de Leefomgeving moet de veestapel krimpen, en moeten consumenten minder vlees en zuivel eten om minder CO2 uit te stoten (Voorpagina, 4 april). De veehouderij heeft de afgelopen jaren echter al tal van inspanningen geleverd om bij te dragen aan een schoner milieu. Zo is de veestapel flink gekrompen. Er loopt al een fors aantal minder melkkoeien rond. In 1980 waren dat er 2,4 miljoen en in 2016 nog maar 1,7 miljoen. Het aantal varkens is gedaald van 13,9 miljoen in 1990 naar 12,6 miljoen in 2016.

Intussen is het aantal mensen dat in Nederland woont, gestegen van 14 miljoen in 1980 naar 17 miljoen in 2016. Het aantal auto’s nam toe van 4 miljoen in 1980 naar 12 miljoen in 2016 en het aantal vliegbewegingen op Schiphol van 185 duizend in 1980 naar 480 duizend in 2016.

Om minder CO2 uit te stoten, wordt het tijd voor minder auto’s en vliegbewegingen. Laat een vliegvakantie maar eens wat duurder worden en stop met de ontwikkeling van Lelystad Airport. Ook moet de rem worden gezet op de groei van de bevolking. Zulke maatregelen zetten pas echt zoden aan de dijk in plaats van continu met het vingertje naar de veehouderij te wijzen.

De landbouw is onmisbaar voor de economie. In 2017 werd 91,7 miljard euro aan landbouwproducten geëxporteerd naar het buitenland. De Nederlandse boeren voeden de wereld. Een wereldprestatie.

Monique JansenRijsbergen

Heilige koeien

Om klimaatdoelen te kunnen halen moeten we minder koeien houden, terwijl de wereld gesteld wordt voor een groot voedselprobleem. Tegelijkertijd worden in Flevoland, dat gemaakt is om ruimte te bieden aan landbouw en veeteelt, wegen aangelegd en verbreed zodat grote aantallen klimaatonvriendelijke heilige koeien ongehinderd naar vliegveld Lelystad kunnen rijden, waar de inzittenden kunnen overstappen in nog klimaatonvriendelijkere machines.

Zo kan de Hollandse burger zorgeloos en met een schoon geweten op grote afstand van huis minimaal drie maal per jaar vakantie vieren. Ik snap het echt niet meer. Ben ik zo dom?

Hans Brouwer, Zeewolde

Kindertaks

Leuk om te lezen dat de herkauwers weer eens de dupe zijn van de veelvraat mens (Voorpagina, 4 april). Waarom hebben wij al die dieren eigenlijk? Jawel, voor ons mensen die ze consumeren. Is het niet veel verstandiger om de hoeveelheid mens op deze aarde te verminderen?

Laat ons eens beginnen met het invoeren van een kindertaks. Vanaf het derde kind wordt een belasting ingevoerd die progressief is. Bij een derde kind betaal je bijvoorbeeld een belasting van 10 procent van je inkomen. Bij een vierde 15 procent. Enzovoort. Komen er meerlingen, dan volgt een vrijstelling.

Kan dit? Natuurlijk. Als men op politiek niveau net zo snel handelt als met de verandering van de pensioenleeftijd, komt het wel goed.

Richard Rozer, Doetinchem

Prijsmechanisme

De overheid meent dat het niet haar taak is om te bepalen wat wij consumeren (Opinie, 31 maart). Wat een onzin! Het prijsmechanisme wordt toch al jaren ingezet bij tabak en alcohol? Waarom dan niet bij ongezonde of milieubelastende voedingsmiddelen?

Ook zonder een aparte heffing is de oplossing simpel: Niet per se noodzakelijke etenswaren, als bijvoorbeeld frisdrank, chips en vlees, worden ingedeeld in het hoge (‘algemene’) btw-tarief. Gezond voedsel (eerste levensbehoeften) blijft in het ‘verlaagde’ btw-tarief.

Waarschijnlijk kan dan ook dat malle idee om dit tarief te verhogen van 6 naar 9 procent de prullenbak in.

Arno Schipper, Overveen

Vmbo schiet tekort 

Dat scholen tekortschieten, vind ik als vmbo-docent wel degelijk een reden om kinderen extra ondersteuning te geven (Ten eerste, 3 april). Tien jaar geleden zou ik met trots het vmbo bij ouders aanprijzen en een goede doorstroom durven garanderen. Maar sinds het ‘passend onderwijs’ is een vmbo-school een school met zo’n gemêleerd gezelschap aan leerlingen dat ouders door de bomen het bos niet meer zien. Nog steeds zoekt men naar een verantwoorde oplossing voor leerlingen die qua intelligentie een vmbo-t zouden kunnen halen, maar qua gedrag zorgen voor een totale verstoring van het klassenmilieu.

Steeds meer leerlingen lijden hieronder en docenten moeten dat aan ouders verkopen als ‘elke leerling krijgt de aandacht die bij hem of haar past’.

Docenten hebben hiermee te leven, maar ouders willen alles op alles zetten om hun kind te behoeden voor zoveel onnodige onrust met alle gevolgen van dien.

Mijn advies is: Overheid, kijk nog eens naar de mogelijkheid om het speciaal onderwijs uit te breiden en laat de gemiddelde leerling in een aangenaam klimaat gedijen.

Marcia van HeldenSittard

Suiker

Nederlanders met ervaringen van 1914-1918 dachten in 1939 aan ‘broodbonnen’ toen voedselrantsoenering werd aangekondigd. Het bleek suiker te zijn dat met ingang van 11 oktober 1939 als eerste product alleen verkrijgbaar was met bonnen. In januari 1940 volgden erwten.

Bart Dirks noteert uit de mond van voormalig generaal-majoor Rudi Hemmes dat hij suiker deed in de tanks van Duitse voertuigen, die dan niet meer konden rijden (Ten eerste, 4 april). Tot de suiker op de bon ging. Dat is alweer zo lang geleden dat Rudi zich kennelijk niet meer kan herinneren dat suiker al een half jaar op de bon was toen het Duitse leger Nederland binnenviel en hij, op 16-jarige leeftijd, met zijn verzetsdaden begon.

Theo Jägers (90)Houten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.