Column Teun van de Keuken

Wie verzint het om ‘water van restaurantkwaliteit’ te verkopen?

Freek van Noortwijk maakt reclame voor water. Wie? Freek van Noortwijk. Hij is chef-kok, heeft heel fijne restaurants in Amsterdam, is een beetje bekend van televisie en nog bekender als de man van Katja Schuurman. Zo is het nu eenmaal. Op televisie prijst hij het flessenwater al een tijdje aan, maar nu hij met zijn mooie hoofdje, guitige blik, semi-nonchalante krullenkop en woeste baard ook op posters verschijnt, hebben mensen er genoeg van. Ze sturen mij berichtjes of ik deze flauwekul niet een halt kan toeroepen. Dat kan ik niet. Bedrijven, reclamemakers en chef-koks luisteren vrijwel nooit naar mij, maar nog even benadrukken dat onze Freek onzin verkoopt, kan geen kwaad. Opdat u nooit zijn water koopt.

Het is vooral de tekst op de poster waar mensen lichtjes van gaan schuimbekken. Boven de reusachtige fles water die naast de kok zweeft, staat een citaat van de chef zelf: ‘Water van restaurantkwaliteit, dat wil je thuis toch ook.’ Water van restaurantkwaliteit, wie verzint zoiets?

Soms word ik er moedeloos van. Al zo vaak heb ik geschreven dat je beter kraanwater kunt drinken dan flessenwater. Het is makkelijker want je hoeft niet met flessen te zeulen, het is beter voor het milieu, omdat je niet onnodig al dat plastic gebruikt en weggooit, en het is goedkoper. Duizend keer goedkoper! (Thuis dan hè. In een restaurant gaat zo’n fles natuurlijk nog een paar keer over de kop.) Ik ben teleurgesteld in Freek. Eerlijk gezegd had ik hem ingeschat als zo’n moderne jonge chef van het type Joris Bijdendijk, die graag heerlijk kookt maar zich ook bekommert om de maatschappelijke impact van zijn werk. Kennelijk had ik mij vergist. Freek maakt niet zomaar reclame voor Chaudfontaine, hij is er zelfs een heuse ambassadeur van.

In mijn diepgravende research voor deze column kwam ik erachter dat er bij het verschijnen van de tv-reclame al redelijk veel over gezegd en geschreven was. Mijn zeer gewaardeerde collega Sylvia Witteman legde uit dat we thuis al water van restaurantkwaliteit hebben, kraanwater dus, en Radar Radio belde met een waterexpert, met Chaudfontaine en met chef-kok Freek. De woordvoerder van Chaudfontaine kon het verschil tussen kraanwater en Chaudfontaine niet goed uitleggen: ‘Het is wel lastig om dat verschil te proeven, maar er zit echt wel verschil in.’ En Freek zelf ook niet echt: ‘Het is van restaurantkwaliteit omdat het een zuivere gebalanceerde smaak heeft.’ En kraanwater dan? ‘Gewoon kraanwater heeft in principe een vrij neutrale smaak, maar het is net iets minder zuiver van smaak.’ Blablaba, dus. De waterexpert, ten slotte, vond kraanwater net zo goed als flessenwater. 

‘Maar’, probeerde Freek zich nog te verdedigen, ‘laat vooropstaan dat mensen in mijn restaurants ook gewoon kraanwater drinken hè.’ Huh, wat is dát nou Freek? Kraanwater in jouw restaurants? Zet jij je gasten inferieur water voor dat niet van restaurantkwaliteit is? Of vind jij zelf eigenlijk ook dat kraanwater gewoon hartstikke goed en lekker is en stroomt er thuis dus inderdaad al lang water van restaurantkwaliteit uit de kraan? 

Gratis gouden tip van mij, beste Freek: word nooit ambassadeur van iets waar je niet volledig achter kunt staan.

Tips voor Teun? Stuur ze, liefst met foto, naar t.vandekeuken@volkskrant.nl

De reclame voor water van Freek van Noortwijk.

Lees ook:

Column Sylvia Witteman: Trap er niet in, water van restaurantkwaliteit héb je thuis al
Water kan geen kwaad, integendeel, en het is nog (bijna) gratis ook. Ons Nederlandse kraanwater is bovendien van uitstekende kwaliteit. Zo gezond en lekker zelfs, dat het ook in flessen wordt gestopt en verkocht als ‘mineraalwater’.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.