Wie staat er op om de waanzin in de wielersport te stoppen?

Wielrenners moeten overdreven reclame-uitingen en levensgevaarlijke parcoursen niet langer pikken.

Richie Porte na zijn val eergisteren. Beeld afp
Richie Porte na zijn val eergisteren.Beeld afp

In de negende etappe van de Tour de France van dit jaar smakten Richie Porte en Geraint Thomas, renners uit de topvijf van het algemeen klassement, in verschillende afdalingen zo hard tegen het asfalt dat zij gewond naar het ziekenhuis moesten worden afgevoerd. Het verwonderde me niet, ik ken die afdalingen toevallig.

Waarom worden dit soort levensgevaarlijke afdalingen in het parcours van de Tour opgenomen? Volgens de organisatoren omdat het publiek dat wil. De niet door veel wielerkennis gehinderde sponsoren brullen het hen na. Het tekent het morele verval van de volledig door de commercie beheerste Tour de France.

Over commercie en Geraint Thomas gesproken: nadat Thomas in de eerste etappe van de Tour van dit jaar - een tijdrit - al vroeg de snelste tijd had geklokt, was hij verplicht om de finish van de andere renners af te wachten op een stoel waarachter zich een mobiel bord bevond met tientallen reclame-uitingen. Verplicht! Het is zo'n bord dat zelfs bij een ceremonie protocollair van een schaatser of een interview op het veld van een voetballer snel achter de sportman wordt gereden. Ik denk dat Thomas, na de vermoeienissen van zijn snelle tijdrit, wel wat beters had te doen dan de tientallen sponsoren nog een tijdlang te plezieren. Dat ook een renner na een overwinning van een etappe 'in lijn' de pers te woord staat lijkt me normaal, maar dat hij door de organisatie wordt verplicht om een interview te geven voor een met tientallen reclames gevuld mobiel bord is smakeloos. Alsof de renner zelf al niet krom loopt van alle reclame-uitingen.

Wielrenners verdienen onze waardering voor hun prestaties. Helaas herhalen ze in interviews meestal wat hun door de sponsor is ingefluisterd. Ze protesteren dus niet als ze zich als publicitaire clowns of als fietsende sandwichmannen over de Alpen- en Pyreneeëncols moeten hijsen. Ze storten zich met alle gevaren van dien in krankzinnige afdalingen over voor de gelegenheid geasfalteerde, smalle koeienpaden met snelheden van meer dan 70 kilometer per uur. Het is hun vak, dus klagen ze niet.

Het contract van een profwielrenner staat vol verplichtingen die fatsoenlijk gedrag van de renner moeten garanderen - fatsoen jegens de sponsor wel te verstaan. Reclame op borst, rug, op hun kont, ja overal waar nog een plekje vrij is. Zij accepteren om sportieve en financiële redenen ongeveer alles van sponsoren en organisatoren van wielerwedstrijden. Niet alleen buitensporige reclame-uitingen, maar vooral ook levensgevaarlijke parcoursen. Moreel verval en fysiek gevaar gaan goed samen in de wielersport; het heeft met elkaar te maken. Zonder geld geen gevaar.

Wie staat er in het peloton eens op en heeft de moed te zeggen dat deze waanzin moet stoppen voordat er in de wielersport nog meer doden en gewonden vallen? Waar zijn de tijden van Bernard Hinault gebleven (de wielrenner Bernard Hinault wel te verstaan), die zijn mond nog weleens opendeed als er met renners werd gesold? Er heerst in het peloton angst, angst voor de sponsoren, voor de organisaties van professionele wielerkoersen die steeds meer aan de wens van het publiek tegemoetkomen, opdat er bij het koffieapparaat weer gesproken kan worden over de 'sensationele' etappe van de vorige dag. Sensationeel ja. Brood en spelen.

Harmen Malderik publiceerde meerdere boeken over wielrennen. Zijn laatste boek is de dichtbundel Het zwarte gat, waarin 23 wielergedichten zijn opgenomen.

Harmen Malderik Beeld
Harmen MalderikBeeld
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden