Wie de technologie wil tegenhouden, kan zich het beste voor een zelfrijdende auto werpen

Ten aanval

Foto ANP

Een beetje econoom is, dat is bekend, altijd op zoek naar nut en doelmatigheid van handelingen, en dus was het een volslagen logische vraag die onlangs op Marginal Revolution, mijn favoriete economenblog, werd opgeworpen: wat als moderne luddieten zich massaal voor zelfrijdende auto’s gaan werpen?

Moderne luddieten keren zich tegen technologische innovaties, robots, de Rus in uw en mijn Facebook, drones en wat dies meer zij, in navolging van hun verre voorgangers die tijdens de industriële revolutie machines aanvielen. Want droefenis over de teloorgang van banen en van ‘onze manier van leven’ is van alle tijden.

Ze hebben het druk tegenwoordig, want er blijven maar nieuwe dingen uitgevonden worden. Zoals de auto die zich autonoom voortbeweegt, potentieel instrument van de duivel. Begin maart rapporteerde het Department of Motor Vehicles van de staat Californië, de plaatselijke RWD, dat er tot dusverre in 2018 zes incidenten – aanrijdingen en dergelijke  waren geweest rond zelfrijdende auto’s. Bij twee daarvan stond de auto nietsvermoedend volslagen onschuldig te zijn, toen hij door een voorbijganger werd aangevallen. Een van de gevallen betrof een taxichauffeur die een zelfrijdend vehikel te lijf ging. Er vielen geen gewonden.

Niet uit te sluiten valt dat het willekeurige acties betrof van getroebleerden die geen diepgewortelde bezwaren tegen technologie hebben – al is het denkbaar dat taxichauffeurs zich bedreigd zien in hun broodwinning, zeker nu het in Californië (sinds deze maand) toegestaan is zelfrijdende auto’s zónder persoon achter het stuur de weg op te sturen.

Als sabotage de bedoeling was, zijn dodelijke ongevallen effectiever. Zie de discussie die losbarstte rond de vrouw die half maart in Arizona werd doodgereden door een zelfrijdende Volvo van Uber. De vrouw stak volgens de berichten in het donker nogal abrupt over, terwijl de bestuurder niet oplette. Of de sensoren, camera’s en laserradars hebben gefaald is onderwerp van onderzoek.

Elke dag komen er wereldwijd talloze mensen om in het verkeer. Dagelijks kruipen er dronken, oververmoeide of overmoedige droplullen achter het stuur. Doden door zelfrijdende auto’s worden evenwel erger gevonden; de Volkskrant schreef onlangs dat uit een enquête onder Nederlandse respondenten blijkt dat zelfrijdende auto’s aanzienlijk veiliger moeten zijn dan gewone, willen de mensen ze accepteren. Een handvol dodelijke slachtoffers, of een uitgekiende zelfmoordactie van luddieten, kan dus genoeg zijn om de ontwikkelingen langdurig op te houden en de terreur van de droplul achter het stuur voort te laten duren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.