WhatsApp: dwangmatig reageren om gevoelens te sparen

De Bewust digibete burger

Foto ANP

~ Kees: Jolanda is ziek geworden dus wij zijn er vanavond niet bij… ~Sandra: Beterschap Jolanda! ~Henriëtte: Beterschap! ~ PvdLaak: Beterschap ~ Joris: Van mij ook beterschap! ~ Linda: Jammer lieve Jolanda ;-(, tot gauw! ~ Harry van den Heuvel: Goed aansterken Jolanda, jij ook sterkte Kees! ~ Therese van Bakel: Beterschap!!! ~ Jaap: Tien kilo medeleven Jolanda, tot gauw! ~ Dimphy: BETERSCHAP ook van mij ;-)

Een halve eeuw geleden had je bovenstaande kunnen slijten als een stukje absurd theater. Mensen uit de 21ste eeuw weten: dit is de wereld van WhatsApp, en dan een ingekorte versie daarvan. Immers: een doodgewone WhatsAppgroep heeft wel twintig of dertig leden die Kees willen laten weten dat ze hopen dat Jolanda snel beter wordt. Ze zeggen dat WhatsApp olievelden aan empathische vermogens in mensen aanboort. Dat geloof ik graag, maar dit is vooral ook een app die appelleert aan de gevoeligheid van mensen voor groepsdruk en sociale codes. In analoge tijden zorgden zulke codes ervoor dat mensen flink wat tijd besteedden aan obligate kerstkaarten. Jolanda even beterschap wensen op de Samsung Galaxy kost maar 20 seconden, maar als je in twintig WhatsAppgroepen dertig Jolanda’s moet opbeuren, complimenteren of feliciteren, bestaat je leven al snel voor een groot deel uit digitaal kerstkaartjes versturen. Je kunt uiteraard als enige uit een WhatsAppgroep bewust verzuimen Jolanda obligaat beterschap te wensen. Als de groep achttien leden heeft, valt dat op. Als je je daarna ook nog stilhoudt als Dimphy verkouden wordt, gaan groepsleden allerlei minder leuke dingen over je denken. Weinig mensen staan graag als onbetrokken of egocentrisch te boek. Dat WhatsApp in 2018 de hofleverancier is van veruit de meeste bliepjes die smartphones verspreiden, laat zich prima verklaren. Mijn telefoon doet daar niet aan mee, maar ik wens iedereen op deze plek beterschap.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.