Opinie

Welkom in de participatiesupermarkt

De weg naar de hel is geplaveid met goede bedoelingen, brengt Ineke de Bakker in herinnering.

"Mmm, rood vlees, is dat wel goed voor de rikketik, mevrouwtje?" Foto anp

'Kent u de werking van het medicijn?', vraagt de Kruidvatcaissière en ze zwaait met het doosje Paracetamol . 'Ja hoor'. We knikken. 'En gebruikt u misschien nog andere medicijnen?', gaat ze met luide stem verder. We zijn even verbijsterd. Moeten we een opsomming gaan geven van de hele lijst pillen die een van ons al enige tijd slikt in verband met allerlei niet ongevaarlijke kwalen? We aarzelen. Bij de apotheek zit je in een afgeschermde ruimte wanneer de medicatie moet worden doorgesproken. Zo niet bij Het Kruidvat. De caissière wacht gedecideerd af of er nog een antwoord komt op haar vraag. Achter ons staat een lange rij wachtenden, de blikken discreet afgewend naar plafond of vloer.

Dan doorbreek ik de stilte. 'Kijk jij nu maar of die kassa van jou geen bijwerkingen heeft gekregen van dit gedoe, zodat we de paracetamol kunnen afrekenen', snauw ik. Nu is ons Kruidvatmeisje beledigd: 'Ik moet dit vragen, mevrouw, aan iedereen die hier medicijnen koopt'. 'Ja hoor. 't is goed.' We rekenen snel af en verlaten de zaak. Buiten gekomen schieten we in de lach: wat een kind! Ze neemt haar taak wel heel serieus! We hebben haar carrière als kassameisje met apothekersambities misschien gefnuikt.

Tot zover een grappig verhaal.

Maar nu lees ik in De Volkskrant van 16 december dat AH-caissières in Den Haag het wel en wee van oudere klanten in de gaten moeten gaan houden. Zo nodig 'grijpen ze in'! Nu slaat de schrik me om het hart. Je hoeft niet veel fantasie te hebben om je een beeld te vormen van waar dit toe kan leiden.

Goede bedoelingen

Het team van supermarktmanager Linda Noteboom is 'wildenthousiast'. Ook dat nog. Daar kom je dus niet gemakkelijk vanaf, van die typetjes, net zomin als van onze Kruitvatdeskundige. Ik zie ze al in de startblokken staan, de overijverige kassajongens en -meisjes, spiedende blikken: 'Eén glas per dag, hè!', als ik de fles Bordeaux uit mijn mandje haal en als ik daar tenslotte alleen een stokbrood en een stukje Brie naast leg, de onvermijdelijke vraag: 'Geen groente vandaag?'. En als ik dan per ongeluk nog een derde keer terugkom die dag, omdat ik een extra stokbroodje nodig heb voor mijn onverwachtse bezoek, is de caissière genadeloos. Of ik even mee naar achter kan komen. Men maakt zich zorgen over mij.

Goede bedoelingen zijn het. 'Goede bedoelingen leiden tot de hel', zeggen we hier thuis als de ander beweert alleen het goede voor te hebben gehad. Goede bedoelingen, ze kunnen ons gestolen worden. Laat Albert Heijn maar blijven letten op 'de kleintjes' dan letten wij wel op onszelf. En als we dat niet meer kunnen, laat dan degenen die er een beroep van hebben gemaakt, de verzorgster, de (wijk)verpleger, de huisarts of de maatschappelijk werker bereid zijn ons een beetje in de gaten te houden. Mochten de ontwikkelingen toch doorgaan, Albert Heijn heeft gelukkig een bezorgservice. Je hoeft dan alleen maar te zorgen dat je ramen aan de voorkant gelapt zijn en dat het halletje aangeveegd is.

Ineke de Bakker

Meer over