Laat het stoppen Julien Althuisius

Wees een beetje discreet en houd je telefoon gewoon tegen je oor

Julien Althuisius

Niet alle moderne verschijnselen hoeven we goed te keuren. Er zijn zaken waar we ons tegen kunnen, nee móéten verzetten. Deze week: die belachelijke manier van bellen met de telefoon recht vóór je mond.

We schamen ons tegenwoordig voor alles. Maar op een of andere manier zijn er een paar hedendaagse fenomenen die immuun lijken voor elke vorm van zelfbewustzijn en daarmee schaamteproof. Hoewel de selfie daar misschien wel het bekendste voorbeeld van is (niet zozeer de foto zelf, maar de manier waarop deze ontstaat), wil ik vandaag mijn spreekbeurt graag houden over telefoneren. Niet het telefoongesprek – ik zou niet durven. Maar de manier waarop sommige mensen dat voeren: met de telefoon in hun hand, horizontaal voor de mond, alsof ze op het punt staan een hap uit een cracker te nemen.

Iedereen is natuurlijk vrij om te doen waar hij of zij zin in heeft. Maar ook het recht op zelfbeschikking kent zo zijn grenzen. (Nota bene: het gaat hier over het voeren van een direct gesprek op luidspreker, dus niet over het opnemen van een gesproken bericht voor WhatsApp. Daarover gesproken, is het iemand ooit gelukt dat microfoon-icoontje in één keer succesvol omhoog te schuiven?)

Er is een aantal redenen om níét op die manier je telefoon te gebruiken. Allereerst: het ziet er belachelijk uit. Daarnaast hebben mobiele netwerken, luidsprekers, microfoons en verder alle technologie die bij het voeren van een telefoongesprek komen kijken de afgelopen vijftig jaar niet voor niets een revolutionaire ontwikkeling doorgemaakt. Telefoons zijn ontworpen om ze op een bepaalde manier te gebruiken: tegen je oor houden. Hoe dichter – ik kan niet geloven dat ik dit moet zeggen – je oor bij de bron van het geluid, hoe beter je dat geluid kunt waarnemen.

Dan de omgevingsfactor. De speakerfunctie van je telefoon vereist een zekere discretie. Liever niet in het openbaar gebruiken dus. Maar doordat jij je telefoon als cracker gebruikt kan iedereen horen dat je gesprekspartner A) vergeten is chips te kopen; B) weet dat Melissa na de vrijdagmiddagborrel met Friso mee naar huis is gegaan. Nee, die andere Friso, van HR; C) twijfelt over welke kleur haar nieuwe Maxies moeten hebben; of D:) ze een week over tijd is, maar dat Robert dat nog niet weet. Hoe dringend deze kwesties ook besproken moeten worden, het kan vrij weinig van je toehoorders iets schelen. Sterker nog, waarschijnlijk voelen de meesten zich nogal ongemakkelijk bij dit soort intieme informatie, waar ze niet om gevraagd hebben. (Bovendien, het ziet er belachelijk uit.)

Natuurlijk hebben mensen die dit doen zo hun beweeggronden. Een theorie die op internet de ronde doet is dat deze manier van telefoneren zijn oorsprong vindt in reality-televisie, waar veel protagonisten het doen zodat de kijker beide kanten van het telefoongesprek kan horen. (Als dit daadwerkelijk de reden is, dan is er echt geen redden meer aan met ons.)

Ook zijn er mensen die ervan overtuigd zijn dat ze zich op die manier kunnen beschermen tegen schadelijke straling. Een andere reactie: ‘Omdat ik het niet fijn vind als er wangzweet op het scherm komt, wat na een tijdje gebeurt door de warmte van de batterij.’

Uit dezelfde filosofische school: ‘Mijn foundation geeft af op mijn telefoon als ik hem tegen mijn wang houd. Dit is echter een persoonlijk probleem, dus ik spreek niet voor iedereen, hahaha.’

Hahaha.

Bestond er nu maar zoiets – en vergeef me deze utopische verbeelding – als een paar oordopjes met een ingebouwd microfoontje, waarmee je dus zou kunnen bellen zonder je telefoon tegen je oor te hoeven houden of je handen te gebruiken. Wat een uitkomst zou dát zijn. 

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden