OpinieDe week van de hoofdredacteur

Week van de hoofdredacteur: de terugkeer van het Peter Giesen-stuk, nieuwe ogen in Parijs, op seminar met adverteerders

Pieter Klok, plaatsvervangend hoofdredacteur, en hoofdredacteur Philippe Remarque.

Terug uit Parijs

Ik liet Peter Giesen vijf jaar geleden met enige tegenzin naar Parijs gaan. Zijn sociologisch getinte stukken over de stemming in Nederland hadden het hier ter redactie tot zelfstandig naamwoord geschopt, het ‘Peter Giesen-stuk’. Zo bleven we dat soort artikelen ook gewoon nog een paar jaar noemen in redactievergaderingen: fantoompijn. Nu is Peter terug. Het grote glazen kantoorgebouw is wel even slikken als je een prettige werkkamer had in de Canal Saint-Martin-buurt. Maar ik zie uit naar de Peter Giesen-stukken die hij nu weer gaat schrijven. En hij is een schat aan ervaring rijker. Luistert u naar onze podcast Het Volkskrantgeluid, waar hij uitgebreid vertelt over de aanslagen die alles op zijn kop zetten en zijn ervaringen met de Franse hiërarchie en drinkgewoonten. En hij is minder links geworden, zegt hij. Dat is mooi meegenomen. Peter is altijd genuanceerd en eerlijk, dus zegt hij ook dat Frankrijk ‘helemaal geen vrolijk land’ is. ‘Het leven ziet er licht uit, maar wordt zwaar opgevat.’ Peter laat mij en andere liefhebbers van zijn Frankrijk-stukken niet verweesd achter: vandaag een groot afscheidsstuk in ons katern Zaterdag en in de boekhandel zijn Retour de France, waarin hij het land beschrijft aan de hand van Route Nationale 7.

De nieuwe

Het mooie is dat er dan ook altijd weer een nieuwe klaarstaat, die met een fris paar ogen naar Frankrijk kijkt. Dat geldt zeker voor de nieuwe correspondent Daan Kool, die 26 jaar is. Hij wordt momenteel ingewerkt op de redactie (lees zijn stuk over de kraslotactie voor het Franse erfgoed). Aan de andere kant is zijn verhuizing naar Parijs geen abrupte schok: Daan woonde een tijdje in Bordeaux, heeft een Franse vriendin en komt al jaren bij haar familie en vrienden over de vloer. Hij vertelde ons verhalen die we graag wilden lezen en bleek goed te schrijven. Hij hoopt de lezers te laten zien dat Frankrijk meer is dan badplaatsen en banlieues, zegt hij. Hij wil van binnenuit een beeld schetsen van een land ‘dat bijna iedereen kent, maar haast niemand echt begrijpt  zelfs de meeste Fransen niet’. Laten we hopen dat we het nooit helemaal begrijpen  dat maakt verhalen over Frankrijk zo boeiend.

Christian van Thillo en Rico Verhoeven

Advertiser’s summit

Ja, tot de taken (of voorrechten, zo u wilt) van een hoofdredacteur behoort ook de deelname aan dit evenement. Een jaarlijks seminar dat de uitgever, de Persgroep, organiseert voor adverteerders, reclame- en mediabureaus (die adverteerders helpen kiezen hoe ze hun advertentiegeld over de media verdelen). Dit jaar in het Guggenheim-museum in Bilbao. De sprekers zijn doorgaans goed. De psychologie achter het reclamevak kent inmiddels geen geheimen meer voor mij. Echt contact, echte emoties, daar ging het dit jaar over. Iedereen in die branche heeft een beetje zijn bekomst van de data-explosie. We moeten terug naar de basis van het echte verhaal, klonk het. Ook de uitgever zelf kondigde een vernieuwde nadruk aan op kwaliteit. Dat horen wij van de redacties natuurlijk graag. Het is wel afwachten of het advertentiegeld ook in de richting van de mooie woorden gaat. Iets zegt me dat data een blijvertje zijn. Mediamakers van de Persgroep zoals ik treden ook op die summit op, maar leuker zijn de wetenschappers, ondernemers en beroemdheden die hun verhaal vertellen. Dit jaar leverde ons dat kickbokser Rico Verhoeven op, die zijn ‘stare down’ van de tegenstander voor de match demonstreerde op Persgroep-topman Christian Van Thillo. Daar heb ik voor u een foto van genomen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden