Week van de hoofdredacteur Philippe Remarque

Week van de hoofdredacteur: avonturen van een vuilniszak en meekijken op de redactie

Videodebuut

Pieter Klok, plaatsvervangend hoofdredacteur, en hoofdredacteur Philippe Remarque Beeld vk

U heeft ook vast wel eens van iemand gehoord dat wij weliswaar ons afval moeten scheiden, maar dat het uiteindelijk toch allemaal naar de vuilverbranding gaat. Dat is het soort publieke wijsheid dat nader onderzoek verdient, vond verslaggever Gerard Reijn, en hij volgde het spoor van zijn eigen vuilniszak. Hij kwam terecht bij een afvalverwerkingsfabriek in Rotterdam, waar met allerlei hightech de verschillende soorten recyclebaar spul uit de walmende massa wordt gevist. Wat blijkt? Ongeveer 85 procent van het apart ingezamelde vuilnis wordt hergebruikt, desnoods in de wielen van speelgoedauto’s. Dat valt dus reuze mee. Brengen we ook eens goed nieuws.  Lezers van onze nieuwe digitale editie zagen het verhaal vrijdag aangekondigd door full screen bewegende beelden van de verslaggever zelf, die zijn zak gescheiden afval leegstort en stuk voor stuk bespreekt. Dat was de video die bij het stuk is gemaakt.

Een snelle en toegankelijk manier om het verhaal tot je te nemen. Dat is het leuke van de editie en de nieuwe site: verschillende vertelvormen staan gelijkwaardig naast elkaar. Ik ben heel benieuwd hoe die zich in een dagelijkse krantenleesroutine gaan vermengen. Wetenschapsredacteur Maarten Keulemans en fotodetective Hans Aarsman kunnen geweldig schrijven, maar ik vind de Klopt-dat-wel- en Aarsmanfilmpjes vaak de superieure manier om hun bevindingen tot je te nemen. En nu sluit oude rot Gerard Reijn zich ook al bij hen aan en debuteert zomaar op camera in zijn achtertuin. Hij kreeg wel veel instructies van videoredacteur Rizky Gerilya, vertelt hij, en het moest vaak over. Maar Rizky’s montage laat ons geen andere conclusie: een natuurtalent.

Het hele beeld?   

Was ik even niet op de redactie, zat ik tegen middernacht nog met intens genoegen naar andermans redactieleven te kijken. Als u de documentaire The Fourth Estate nog niet heeft gezien: deel één staat nog op NPO Start en dinsdag zendt de VPRO het tweede deel uit. Heerlijk, want we kijken mee met de politieke verslaggevers en de redactie van The New York Times in het eerste Trumpjaar. 

 Onze chef kunst, Mark Moorman, gaf er vier sterren aan in de dinsdagkrant, waarin we ook de twee politieke verslaggevers interviewden die hier waren in het kader van de documentaire. Mark vraagt zich wel af in hoeverre zo’n zogenaamde fly on the wall-camera de werkelijkheid beïnvloedt: ‘Bij nieuwschef Baquet krijgen we nog weleens het gevoel dat hij vooral de gewenste versie van de strijd achter de schermen laat zien’. Maar natuurlijk. Hij is immers hoofdredacteur. 

Een lezer schreef mij een keer teleurgesteld dat de echt pijnlijke gesprekken en beslissingen ter redactie niet aan bod komen in deze rubriek. Hij heeft gelijk. Al probeer ik eerlijke inkijkjes te geven, dit blijft een verre van volledige weergave van mijn week. Bij The New York Times is dat niet anders. En wat de camera wel laat zien, is anders dan normaal. Onze redactievergaderingen veranderen al een klein beetje als er buitenstaanders bij zitten. Als er een camera in de buurt komt, is iedereen zich daar bewust van. 

Met hengel en camera de redactie op voor The Fourth Estate. Beeld T. J. Kirkpatrick/Showtime

Op de foto in de krant was het camerateam van de documentairemaker te zien, inclusief grote geluidshengel. Dus als  Baquet op het moment van Trumps inauguratie ‘wow what a story, what a fucking story’ zegt, en vervolgens, daadkrachtig opstaand, ‘OK, let's go’, zie ik daar meer Lou Grant in dan documentaire. Maar we komen toch ook dichtbij de werkelijkheid. Zoals bij het ‘fuck them’ dat aan de mond van de chef Washington ontsnapt als ‘New York’ iets verandert aan de kop van een stuk. Dat gaat tussen ‘Den Haag’ en ‘Amsterdam’ niet anders.   

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden