We hebben kernenergie hard nodig

Kerncentrales in het Belgische Doel.Beeld Paul Dijkstra

In The New York Times bepleiten de Republikeinse senator Alexander en de Democraat Whitehouse het belang van kernenergie als schone energiebron om zo klimaatverandering tegen te gaan.

Als twintig brandweermannen ons komen vertellen dat onze huizen elk moment kunnen afbranden, dan nemen we een brandverzekering. Dus als toonaangevende wetenschappelijke instituten in twintig ontwikkelde landen, plus een aantal grote Amerikaanse bedrijven en nationale veiligheidsinstanties, zeggen dat fossiele brandstoffen gevaarlijke veranderingen in het klimaat veroorzaken, dan is het tijd om schone energie serieus te nemen. En dat betekent steun voor veilige kerncentrales.

Nu al komt 60 procent van onze CO2-vrije elektriciteit van 99 kerncentrales. Ze verschaffen betrouwbare, goedkope stroom voor de VS, die een aandeel hebben van 20 procent in het wereldwijde energieverbruik. Maar binnen twintig jaar kunnen we de helft van alle reactoren verliezen. Want die zijn tegen die tijd zestig jaar oud en staan op de nominatie om te worden gesloten.

Onze energiemarkt houdt op dit moment geen rekening met de waarde van CO2-vrije elektriciteit, waardoor kernenergie op een oneerlijke en economisch inefficiënte achterstand staat ten opzichte van kolen en gas. Wij behoren tot verschillende partijen, maar we zijn het erover eens dat kernenergie een eerlijke kans moet krijgen en dat onze partijen daar samen aan moeten werken. Om te beginnen moeten de licensies worden verlengd tot tachtig jaar, mits de Nuclear Regulatory Commission (NRC) dat veilig acht. We moeten investeren in moderne reactoren met minder risico op een meltdown. Tot slot moeten we de impasse over de opslag van kernafval zien te doorbreken. Om klimaatverandering aan te pakken, hebben we een sterkere en geen zwakkere kernenergiesector nodig. Het Congres, federale overheidsdiensten en de NRC moeten de energiebedrijven helpen een nieuwe generatie reactoren te ontwikkelen.

'Leve de mooie kerstlampjes in de boom'

Mondialisering en technologische innovatie zijn dit jaar in het verdomhoekje terechtgekomen, stelt columnist John Gapper vast in de Financial Times. Tijd voor een ode eraan van onder de kerstboom.

Zondag ga ik met mijn gezin pakjes uitpakken onder een prachtig versierde boom. Op zichzelf niks vreemds. Maar onze boom en de verlichting erin zijn ook symbolen van de manier waarop technologische innovatie voortschrijdt met de mondiale concurrentie tussen bedrijven.

Deze gedachte schoot me te binnen toen ik onze mooie boom bewonderde, die is versierd met lichtgevende dioden. Die geven een warm wit licht dat veel gezelliger is dan het blauwe wit van de oudere LED-lampjes. De lampjes zijn ook goedkoper, betrouwbaarder, veiliger en energiezuiniger dan de oude.

We kochten ze op Amazon, vanwege de prijs en goede recensies. Ze komen van een klein Brits bedrijf dat Ansio heet, Fins woord voor 'prestatie'. Ansio is in 2014 in Londen opgericht door drie in Indië geboren ondernemers. Ze kozen de fabrikanten van de lampjes op de Canton handelsbeurs in China. Hun online dienstverlening gebeurt in India.

Mondialisering is de helft van het verhaal, technologie de andere helft. De eerste zichtbare LED werd uitgevonden in 1962. Je kon er huizen mee verlichten vanaf een jaar of tien geleden toen bedrijven als Philips blauwe LEDs begonnen te maken, met fosfor om wit te gloeien.

De technologie is snel verbeterd. De huidige diodes geven vier keer meer licht af dan acht jaar jaar geleden en de kosten per lumen zijn honderd keer gedaald, zegt Philips.

Er zit een parabel in onze kerstlampjes verkocht door een Brits-Indisch bedrijf via een Amerikaans internetplatform, gemaakt in China en voorzien van een Finse naam. Mondialisering en technologische innovatie zijn impopulair geworden dit jaar, ze krijgen de schuld van banenverlies en het kapotmaken van gemeenschappen, maar ze brengen ook voordelen. Veel dingen die we kopen zijn niet alleen goedkoper maar ook veel beter dan vroeger. Als we het toestaan, blijven ze verbeteren. Vrolijk kerstfeest.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden