COLUMNCindy Hoetmer

Wat als we deze 2020 als een soort beta-versie beschouwen?

Beeld Aisha Zeijpveld

‘Komen jullie vrijdag zeebaars eten?’, vroeg een vriendin aan mij en nog wat anderen, in zo’n groepsapp.

‘Wat ongebruikelijk specifiek’, antwoordde ik.

Ze stuurde een plaatje van zo’n klemrooster voor op de barbecue in de vorm van een vis.

‘Ja, ik heb dit gekocht en wil het graag gebruiken.’

Zij en haar man hebben een heel mooi huis, met een stukje land ervoor. Het zijn het soort mensen dat elegante etentjes organiseert, met knappe wijn. Enorme perfectionisten. Dat ben ik zelf beslist niet, maar ik kom wel graag opdagen.

Kort voor de afgesproken tijd stuurde iemand nog een appje.

‘Ik kom eraan en breng een mysteryguest mee.’ Dat deden we vroeger ook graag, extra mensen meenemen naar feestjes. Soms een beetje té enthousiast. Maar dit bleek iemand die we allemaal kennen, een originele, vermakelijke man.

Het was een zeer warme avond. We zaten met z’n zessen aan tafel, de gesprekken leunden zwaar op herinneringen. De buik van de zeebaars was gevuld met citroen en kruiden, en er werden twee uitmuntende salades bij geserveerd. En nog wat vlees voor de liefhebber.

‘Ik vind dat jij moet zwemmen’, zei iemand tegen de mysteryguest. Hij wees naar de sloot voor het huis, die bedekt was met een dikke, schuimige laag vuilgroene algen.

Als een vrouw zoiets tegen een andere vrouw zegt is de kans dat het echt gaat gebeuren zeer klein, maar mannen zijn anders, vooral mannen die samen jong zijn geweest.

Ik was blij dat bijeenkomsten met grotere gezelschappen weer toegestaan waren en het voelde goed om alle beperkingen van de afgelopen vier maanden even te vergeten.

Een andere vriendin van me, eentje die niet bij dit etentje aanwezig was, werkt voor een reclamebureau dat promotiemateriaal maakt. Het gaat prima met dat bedrijf, want hun voornaamste klanten, supermarkten over de hele wereld, boerden krankzinnig goed tijdens de lockdowns. Maar er is wel een probleem, namelijk dat een heleboel van de campagnes die ze hadden gemaakt, gingen over grote sportevenementen die zijn uitgesteld. Het materiaal daarvoor was al lang en breed gedrukt voordat de wereld op slot ging, in oplagen van vele miljoenen. Met het jaartal 2020 erop. Van die vriendin hoorde ik dat zowel het EK, als de Olympische Spelen in 2021 gewoon 2020 blijven heten. Ze hebben dat vast niet gedaan omdat het zielig is voor dat bureau dat ze alles opnieuw moeten doen of omdat het slecht is voor het milieu om al die vlaggetjes, petjes en wuppies te verbranden; het gaat om geld. Maar ik denk toch dat het een goed idee is. Zo goed zelfs, dat ik vind dat we het moeten doorvoeren in alles.

Wat als we deze 2020 als een soort beta-versie beschouwen en op 1 januari 2020 opnieuw begint? Eén keer een jaar met 731 dagen. We hoeven niet alle narigheden onder het tapijt te vegen; de zieken, virusdoden, eenzame verpleeghuisbewoners, uitgeputte zorgmedewerkers en racisme komen gewoon in de geschiedenisboeken, maar op deze manier kunnen we alle narigheid van 2020 een beetje verdunnen met leuke of normale gebeurtenissen.

Een paar glazen witte wijn later, stond de mysteryguest op. Hij trok al z’n kleren uit en rende met zijn poedelnaakte tweeënvijftig jaar oude lichaam in de richting van de sloot. Ik zie heus nog weleens een naakte man, maar van het naakte lichaam van een van mijn oude vrienden werd ik toch een beetje verlegen, hoe snel het ook voorbij denderde.

Met een indrukwekkende zweef dook hij over de kano van de heer des huizes heen, om te landen in de sloot. Stinkende zwarte modder bubbelde naar de oppervlakte terwijl hij triomfantelijk bovenkwam. Later werd hij afgespoeld met de tuinslang.

De duik had voor mij niet gehoeven, maar ik vond het sympathiek dat de gast zich had opgeofferd om alvast voor het betere 2020 een nieuwe, vrolijkmakende herinnering te creëren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden