Column Peter de Waard

Waarom mislukt het reuzenvliegtuig telkens?

Peter de Waard Beeld de Volkskrant

Misschien hadden ze in een museum moeten worden geconserveerd, net zoals de gigantische Spruce Goose van de legendarische Howard Hughes die in 1947 al na één enkele vlucht werd opgelegd.

Maar gisteren werd bekend dat de allereerste A380-superjumbo’s onder de slopershamer gaan, amper tien jaar nadat ze hun allereerste lijndienstvlucht uitvoerden voor Singapore Airlines. De motoren van de in het Zuid-Franse Tarbes onttakelde reuzenvliegtuigen zijn er al uitgehaald, nadat alle pogingen voor het vinden van een koper waren mislukt. British Airways, het Portugese HiFly en zelfs Iran Airways haakten af. De markt is zo slecht dat sloop de enige optie is.

Nu al is de A380 het grootste fiasco uit de geschiedenis van Airbus. Tien jaar na de lancering van ‘de Marilyn Monroe van de passagiersvliegtuigen’ zijn er maar 300 van verkocht, terwijl was gerekend op 1.200. Als er geen 200 waren gekocht door Emirates, de staatsluchtvaartmaatschappij van de rijke oliestaatjes aan de Perzische Golf, was de stekker er allang uitgetrokken. Op dit moment rolt er maandelijks nog maar één toestel van de productielijn in Toulouse.

En eigenlijk is het gek dat het project is mislukt. In een A380 zouden 853 passagiers in economy-class kunnen worden vervoerd. Hoe meer passagiers er in een vliegtuig kunnen, des te minder vliegtuigbewegingen er nodig zijn en hoe minder overlast voor de onderwonenden.

KLM vliegt nu drie keer per dag naar New York. Met een volle A380 zou dat aantal in één keer naar die Big Apple kunnen worden vervoerd. Maar de KLM biedt de klanten uit vrees voor de concurrentie liever drie verschillende vertrektijden aan en heeft ook nooit overwogen een A380 te kopen.

Terwijl de haven van Rotterdam de grootste containerschepen ter wereld verwelkomt, is op Schiphol − dat de pretentie heeft de hub van Europa te zijn − alleen plek voor kleinere toestellen. Willy Walsh, de hoogste baas van British Airways, zei begin dit jaar nog wel de A380 te willen kopen om te kunnen uitbreiden op het overvolle Heathrow, maar kwam daar vorige week op terug.

De A380-toestellen waarmee Emirates vliegt, vervoeren ook helemaal geen 853 passagiers. De extra ruimte wordt opgesoupeerd aan extra luxe zoals zitjes, slaapplaatsen en zelfs eigen douches. Het probleem is dat de A380 te duur is. Volgens Qantas-topman Alan Joyce is het zelfs goedkoper om twee Dreamliners van Boeing achter elkaar te laten vliegen dan één A380 in te zetten. Airbus zou het toestel energiezuiniger moeten maken, maar de vliegtuigbouwer durft eigenlijk geen geld meer te investeren in de ontwikkeling van meer aerodynamica en nieuwe motoren. Er is leergeld betaald. Voor de 4 procent zuiniger A380 Plus is er nog geen order.

Het lijkt alvast niet te lukken om met grotere toestellen iets te doen aan de beperking van het aantal vliegbewegingen. Die zijn niet eens meer geschikt als museumstuk.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden