ColumnChris Buur

Waarom merken met hun nieuwe logo’s weer liever naar 2D in plaats van 3D streven

Beeld Getty Images

Toen Toyota eind juli zijn nieuwe logo presenteerde, een plattere versie van het voorgaande, haastte verantwoordelijk merkenbureau The&Partnership zich eraan toe te voegen dat het ‘hier geen trend betrof’. Niet heel verrassend , omdat Toyota er nu eenmaal niet om bekend staat de vinger aan de kloppende pols van de tijdgeest te hebben. Maar de opmerking leek wel degelijk bedoeld om niet te sloom over te komen, want als het wél een trend was, was Toyota nogal trendvolgend geweest. Mini, BMW, Volkswagen, Citroën, Opel, Nissan en Audi hebben ergens in de afgelopen vijf jaar óók hun logo's veranderd van glimmende 3d-sculpturen in nadrukkelijk tweedimensionale beeldmerken, scherp en grafisch.

Dat heeft een praktische component: op die manier zijn de logo's geschikter voor beeldschermen. En beeldschermen kom je bij het gebruik van de auto nu eenmaal steeds meer tegen, van de centrale bediening in de auto tot aan de apps waarmee je via je mobiel je auto van een afstand aanvullend kunt bedienen. Platte grafische logo's integreren beter met de belettering en icoontjes die op die beeldschermen gebruikt worden, en bovendien: ze zijn wat beter zichtbaar, omdat er niet meer met allemaal schaduwtjes en glimmertjes wordt gewerkt die zo’n 3D-logo op klein formaat tot een hoopje grauwe smurrie maken. En dat loopt dan weer in de pas met de interfaces van Google, Apple en Microsoft, die hun icoontjes gaandeweg om dezelfde reden ook steeds platter hebben gemaakt.

Evengoed hebben we hier natuurlijk deels wél een trend te pakken, al is het maar omdat nieuwe merkentaal werd aangegrepen om wat gezwollen bijvoeglijk naamwoorden over Een Nieuwe Richting de autopers in te slingeren, die Helder is, en Open, En Transparant, en Strak, en Modern, En Verder Alles Dat U Een Beetje Weg Moet Sturen Van Het Idee Dat Autofabrikanten Kwaadaardige Dieselschandaalverzoorzakende Smeerpijpen zijn.

Wat bij die associatie van moderniteit helpt is de modewet dat hoe meer iets stond voor nieuw en vooruitstrevend, des te sterker dat bederft tot passé en ouderwets. In het holst van de jaren negentig was het het toppunt van grafisch computergeweld om letters en logo's op te pompen met glimmende 3D-effecten, maar dat wordt nu op zijn minst een beetje ordinair gevonden. En zoals het aan het begin van het iPhonetijdperk noodzakelijk was om al die app-buttons eruit te laten zien als echte knopjes, met schaduwtjes en al, zo wordt dat nu als hopeloos gedateerd gezien.

Hoewel: de previews van Apple's nieuwe Big Sur-besturingssysteem laten, verrassend, juist een onversneden terugkeer zien van het 3D-effect in de icoontjes. Een zacht, rubberig 3D-effect weliswaar, maar evengoed: driedimensionaal. Nou staat een Apple-vondst bepaald niet meer garant voor een nieuwe trend, maar Volvo, Peugeot en Mercedes doen er wellicht goed aan nog even te wachten alvorens de deegroller ter hand te nemen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden