Waarom mag ik als pastafari-priester niet promoveren in mijn piratenkostuum?

Waarom mag een pastafari niet promoveren in de kleding van een dienaar van Zijne Noedeligheid?

Michael Afanasyev is geohydroloog, promovendus en priester in de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster.

White tie is de meest formele dresscode en wordt gebruikt voor plechtige ceremonies, zoals de troonswisseling of de Nobelprijsuitreiking. Bij white tie worden mannen verwacht in rokkostuum en vrouwen in een lange galajurk.

De Technische Universiteit Delft hanteert white tie als kledingvoorschrift voor de promotie tot doctor, die een ceremoniële aangelegenheid is. De TU Delft zegt andere tradities te respecteren. Daarom is het toegestaan om in kleding van een 'buitenlandse academische cultuur of traditie' te promoveren. Zo mocht onlangs een Japanse in de ceremoniële kleding van haar land promoveren. En als je in dienst van het leger bent, mag je promoveren in je ceremoniële uniform.

Voor priesters is het gebruikelijk op white tie-evenementen hun ceremoniële kleding te dragen. De paus zie je ook niet in een rokkostuum op een staatsbanket, toch? Hij draagt de kleding van zijn ambt. Welnu, ik ben promovendus én een priester in de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster. Waarom zou ik als pastafari-priester dan niet mogen promoveren in mijn ambtskostuum, het piratenkostuum? Immers, iedereen dient in Nederland gelijk behandeld te worden.

Met deze gedachte heb ik het College voor Promoties aan de TU Delft verzocht mij toe te staan in de ceremoniële kleding van mijn ambt als dienaar van Zijne Noedeligheid - een piratenkostuum - op mijn promotieceremonie te mogen verschijnen. Dat mocht niet. De TU Delft vindt dat het dragen van een piratenkostuum niet past bij het 'ingetogen en wetenschappelijke karakter van de promotieceremonie' en afleidt van de inhoud.

Mijn verzoek is een beetje ongebruikelijk, geef ik toe, maar is een gestileerd piratenkostuum echt vreemder dan de toga's en baretten die de professoren dragen en de staf van de pedel? Of een traditionele kimono? Promoveren mag met een hoofddoek, een keppeltje of een kruisje, in combinatie met de jurk of het rokkostuum. Maar het vergiet, het traditionele hoofddeksel van de pastafari's, mocht ik niet dragen. Zijn de tradities van de pastafari's soms minder belangrijk?

De TU Delft twijfelt of het pastafarisme een 'echte' religie is. Maar het is niet aan de TU Delft om dat te bepalen. De overheid, een werkgever of een onderwijsinstelling mag niet bepalen wat wel en wat geen religie is. Volgens sommigen zou het pastafarisme niet serieus genoeg zijn om als religie mee te tellen. Inderdaad gebruikt het pastafarisme satire. Het is een modern geloof dat met moderne middelen zijn boodschap verspreidt. De apostelen schreven brieven aan de Korintiërs, wij pastafari's schrijven opiniebrieven in de dagbladen en posts op Facebook.

Net als onderzoek dat met de Ig Nobelprijs wordt beloond, maakt het pastafarisme je eerst aan het lachen en zet het je vervolgens aan het denken. Onze acht liever-nietjes zijn serieuze oproepen tot bescheidenheid, geweldloosheid, naastenliefde, nuchter nadenken en humor. Behalve humoristisch zijn wij ook kritisch op andere religies, als die bijvoorbeeld andersdenkenden demoniseren of geld verspillen aan dure kerkgebouwen.

Ik ben hoopvol gestemd: het Ig Nobel-effect heeft zich al voorgedaan bij de TU Delft. Het vergiet is inmiddels toegestaan. En hoewel men het piratenkostuum eerst 'lachwekkend' vond, heeft men na enig nadenken aangekondigd het kledingvoorschrift per 1 januari aan te passen en geldt voor promoties een genderneutraal kledingvoorschrift. Ik ben benieuwd of nu ook alle religies en tradities gelijk zullen worden behandeld.

Graag sluit ik af met het derde liever-nietje: 'Ik heb echt liever niet dat je mensen beoordeelt op hoe ze er uitzien, hoe ze zich kleden, hoe ze praten of hoe ze lopen, maar wees gewoon vriendelijk, oké?'

Michael Afanasyev is geohydroloog, promovendus en priester in de Kerk van het Vliegend Spaghettimonster.


Michael wil promoveren in een piratenpak, maar de TU Delft heeft hem dat verboden

Gekleed in een 17de-eeuws piratenpak. Zo wil Michael Afanasyev zijn proefschrift verdedigen aan de TU Delft, maar de universiteit heeft hem dat verboden. Lees hier het nieuwsbericht terug en de reactie van de TU Delft.

Meer over