Verslaggeverscolumn Nadia Ezzeroili

Waarom lhbti-christenen van Vernieuwd niet kiezen voor homorelaties

 De oprichters van Vernieuwd.com – een nieuwe website voor lhbti’ers met een christelijke achtergrond – spreken liever niet van ‘seksuele geaardheid’, maar van ‘seksuele gerichtheid’. En die ‘seksuele gerichtheid’ moet niet als een ‘stevig dichtgetimmerde identiteit’ bezien worden, maar als een ‘bepaalde gerichtheid, waar God vroeg of laat beweging in kan brengen’.

Het meest in het oog springende onderdeel van de website is een feelgood-filmpje van Keesjan, een christelijke man met ‘SSA-gevoelens’ (Same Sex Attraction), die uit de doeken doet hoe hij jarenlang als homo een celibatair leven leidde, maar nu – dankzij Jezus – gelukkig is in zijn heterohuwelijk met Jacoline. Dat wil niet zeggen dat zijn homogevoelens zijn verdwenen.

Dat klinkt als reclame voor conversion therapy, een controversiële therapie uit Amerika om lhbti’ers te ‘genezen’ van hun seksuele geaardheid. Oprichters Gert Lemkes en zijn zwager Philip Nunn ontkennen dat stellig. ‘Dat steunen we niet’, zegt Gert, die jarenlang in de verzekeringsbranche heeft gewerkt voordat hij arbeidsongeschikt werd door mentale problematiek. ‘In Amerika heeft conversietherapie veel mensen beschadigd. We zijn niet uit op homogenezing.’

Waar slaat ‘vernieuwd’ dan op?

Philip Nunn, geestelijke en medeoprichter Vernieuwd.

‘Op een hernieuwde identiteit’, legt Gert uit in zijn huiskamer waar de bijbels verspreid liggen. ‘Waarbij het christen-zijn je kernidentiteit is en de nadruk niet op je homoseksuele identiteit ligt.’

Wat Vernieuwd betreft, moet er ruimte zijn voor een gesprek over homoseksualiteit binnen christelijke gemeenschappen. Alleen wordt een verkenning van die seksualiteit in homocontacten- en relaties niet aangemoedigd – daar is de Bijbel volgens Vernieuwd immers duidelijk over: dat is niet toegestaan.

‘De derde weg’, noemt Philip deze manier van leven. Volgens Philip, die vijftien jaar pastoraal werk heeft verricht in Colombia en nu als geestelijke werkt in Nederland, slaat de ‘eerste weg’ op de sterk afwijzende houding van behoudende kerken tegenover homoseksualiteit. ‘Binnen die kerkgemeenschappen wordt homoseksualiteit zelfs ontkend, waardoor mensen met SSA-gevoelens niet eens uit de kast durven te komen.’

De tweede weg is de acceptatie van homoseksuele christenen door kerkgemeenschappen, inclusief het praktiseren van homoseksualiteit. Maar dat gaat Philip en Gert weer te ver.

Gert Lemkes, medeoprichter die zelf worstelt met homoseksuele gevoelens.

Middels die derde weg, staat in hun folder te lezen, kan een christen met ‘SSA-gevoelens’ dankzij een goede relatie met God – en met ‘steun van de kerkelijke familie’ – afzien van homoseksueel contact.

Dat lijkt me loeizwaar, zeg ik tegen Gert, die open is over zijn eigen worsteling met homoseksuele gevoelens. Gert was jarenlang getrouwd met een vrouw met wie hij vier zonen heeft, maar dat huwelijk strandde door zijn depressies en stemmingswisselingen. Hun vier zonen zijn op de hoogte van zijn homoseksualiteit, maar steunen hun vader volledig.

Gert ontkent het intense lijden niet. Maar volgens zijn christelijke leer heeft hij net als Jezus een kruis te dragen. ‘Daar staat de schitterende blijdschap tegenover die ik ervaar wanneer ik verbondenheid met God voel. Maar vaak is het erg zwaar, ja. Ik heb net weer een depressieve week achter de rug.’

Zou het niet kunnen zijn, probeer ik voorzichtig, dat de depressies worden veroorzaakt door onderdrukte gevoelens en verlangens? Door… zelfverloochening? Gert: ‘De zelfverloochening is voor mij juist bevrijdend. In mijn leven zit Jezus op de troon.’

Keesjan de Kruijf vertelt in een filmpje over zijn eigen 'vernieuwing'.

Gert wil ook niet beweren dat hij niet ‘gezondigd’ heeft. Zo is hij in 2010 een paar keer ‘flink uit de bocht gevlogen’. ‘Ik denk ook niet dat mijn depressies zijn ontstaan door mijn seksuele gerichtheid. Ik heb er al mijn hele leven last van. Zelfs als de stemmingswisselingen zouden verdwijnen door homoseksueel contact, zou ik geen relatie met een man willen.’

Philip, zelf hetero en getrouwd met de zus van Gert: ‘Ons punt is dat we als samenleving open moeten staan voor alternatieve verhalen binnen de lhbti-gemeenschap en die niet moeten benaderen met agressie. Keesjan wordt nu op internet verweten dat hij biseksueel is en dus helemaal niet hernieuwd kan zijn. Hij past niet in de lhbti-manier van denken.’

Wat houdt dat in, vraag ik, die ‘lhbti-manier van denken’?

Philip: ‘De brede overtuiging dat je met een bepaalde seksuele gerichtheid geboren bent en dat niemand dat kan of mag veranderen.’

Verhalen als die van Keesjan zijn volgens Philip overigens wel een zeldzaamheid, een wonder zelfs. Homoseksuele christenen die al gauw beweren ‘genezen’ te zijn kan Philip moeilijk geloven – al is hij ze nog niet tegengekomen. ‘Dat zou ik ook denken bij een drugsverslaafde die na vijf nuchtere weken beweert voorgoed van zijn verslaving af te zijn. Wacht eerst een paar jaar, zou ik zeggen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden