VerslaggeverscolumnMargriet Oostveen

Waarom een ‘aantrekkelijke vrouw, ondernemer’ Pier Ebbinge een corona-advertentie liet plaatsen

Zaterdagochtend bel ik Pier Ebbinge, relatiemakelaar van de oudere elite. Over welke ‘aantrekkelijke vrouw, goede ondernemer (64)’ gaat zijn opmerkelijke corona-contactadvertentie, die ik met de woorden ‘juist nu’ in NRC zie staan? Kan ik haar spreken?

De wekelijkse annonces van ‘Pier Ebbinge Relationship’, tussen twee zeeblauwe balkjes in NRC, De Volkskrant en Het Financieele Dagblad, hebben veel fans die graag uit het werk van Pier Ebbinge citeren. Nergens anders worden hartekreten van ondernemers, wetenschappers, medisch specialisten en zakenvrouwen zo bloemrijk en ook prijzig verwoord.

Bemiddeling van Pier Ebbinge kost door die advertenties al snel enkele tienduizenden euro’s. Maar dan heb je ook een tekst die aan ontbijttafels in het hele land hardop wordt voorgelezen, vol ‘bonhomie’, ‘goede’ glazen wijn, ‘kaliber’ en ‘normen die deugen’. En met een beetje geluk volgt dan een passende partner in de concertzaal of op de golfbaan.

De ‘aantrekkelijke vrouw, goede ondernemer (64)’. Beeld verslaggeverscolumn dinsdag 31 maart Margriet Oostveen

Wij fans verwachten alleen niet ineens een woord als ‘incubatieperiode’. Maar zaterdag staat het er toch, in die typerende, staccato Pier Ebbinge-zinnen: ‘Juist nu bij de ander en jezelf. Levenskunst. Gezelligheid en inhoud. Contact met dierbaren met telefoontje of briefje. Met z’n tweeën met extra inzet. Elkaar zien na incubatieperiode. Daarna is de 1,5 meter van Rutte niet meer nodig.’

Pardon? Blijft dan níets meer als vanouds? Pier Ebbinge besluit na enige twijfel en een goed telefoongesprek over liefde in tijden van corona om haar te vragen of ze wil praten. Zij zegt meteen ja.

Zondagochtend staat zij vroeg op en ruimt in haar eentje de zolder op. Ze ordent haar koffers. Zoekt administratie uit. Daarna kiest ze een vuurrood ensemble, crèmekleurige pumps, ze stift haar lippen. Zij zal tiptop verzorgd en volkomen onbevangen vertellen waarom die advertentie ondanks alles moet. ‘Ik wil niet alleen zijn’, zegt ze. ‘Dat wás al zo, en juist nu al helemaal.’

We zitten in een woonkamer waar de open haard is aangestoken, met crèmekleurige zachte banken, orchideeën op tafel. Aan de achterzijde is een koetshuis met haar kantoor. Zij organiseert zeer luxe reizen op maat, voor mensen die alles al gedaan hebben (‘Iédereen is in Myanmar geweest’) . Ze boekt privé-helikopters en desgewenst huurt ze Ferrari’s.

Grinnikend: ‘En misschien wordt mijn partner nu wel een Volkskrant-lezer.’

Ik: ‘Daar zitten ook verrassend rechtse tussen, dus zal ik alle geïnteresseerden oproepen vooral te mailen?’

Zij: ‘Haha! Ja doen!’

Ze is leuker dan haar advertentie. Maar omdat sociale media geen genade kennen blijft haar naam (ter redactie bekend) ongenoemd. ‘Prima’ als bekenden haar herkennen. Haar dochter gaf haar al een abonnement op een onlinerelatiebureau: ‘In 2005 ben ik door mijn man ingeruild voor een jonger model’.

Haar advertentie.

Ze heeft het even geprobeerd, dat e-matchen. Schiet opnieuw in de lach: ‘Allemaal mannen in te krappe fietskleding, of op motóren.’ Zij zoekt iemand om ‘in de ogen te kunnen kijken’.

Pier Ebbinge praat altijd urenlang met zijn cliënten over hun karakter, leven en wensen. Daarna bedrijft hij zijn woordkunst op geheel eigen wijze. De woorden in de advertentie waren dus niet van haar: ‘Bij die zin over Rutte dacht ik wel even: wat is dat voor onzin? Maar ik liet het graag aan Pier over. Pier was er helemaal klaar voor.’

Ze ging met Pier Ebbinge in zee toen de coronacrisis net in aantocht bleek. Gekkenwerk misschien, gezien de kosten en het feit dat haar reisbureau – nu ja, terwijl Pier aan zijn tekst schaafde werd bij haar alles gecanceld, afgezegd, geannuleerd. Moesten ze honderden hotels afbellen, werd haar agent in Florence gek van het binnen zitten, belde haar agent in Japan huilend toen de Spelen waren afgeblazen. ‘Maar paniek heeft nu geen zin. Je moet niet in een hoekje gaan zitten huilen. Je kunt beter zorgen dat je er klaar voor bent als er straks weer wat kán.’

Iedereen kent haar als een stoere vrouw die alles kan regelen. En zij verlangt ook naar wat zorgzaamheid. ‘Juist nu.’

De nationale haringpartij op slot Haarzuilens, ‘in juno’, daar komt het voltallige kabinet en haar halve clientèle: gaat nu ook niet door. Zij denkt alweer vooruit: het Cure for Cancer Gala in het najaar. Ze kent daar zoveel mensen, zal er netwerken, hoopt op een partner die zich daar een beetje staande weet te houden.

Die avond toont het Journaal Indiërs, die nu massaal hun werk in de stad verliezen. Die in paniek naar hun dorpen terug proberen te reizen, met ongeveer twee euro aan roepies.

Ja, alles is nu oneerlijk. En alles is levensdrift.

‘Paniek heeft geen zin.’

Meer over daten en liefde

Veel prille stelletjes stonden deze maand voor de keuze: elkaar een poos niet zien, of meteen samen in isolatie. ‘Normaal gesproken word je eerst verliefd en ga je dan pas samenwonen, wij doen het andersom.’

Ook columnist Sylvia Witteman volgt Pier Ebbinge op de voet. ‘Het belangrijkste en geestigste wapenfeit van beroepskoppelaar Pier is, dat hij nog nooit één grammaticaal correcte zin heeft opgeschreven. Het is allemaal. Een staccato. Van impressionistische. Erupties.’ 

Datingapps als Tinder vagen andere manieren van daten weg, tegelijkertijd zijn er meer vrijgezellen dan ooit. Tijd om het over een andere boeg te gooien: zou een contactadvertentie nog werken? We besloten er zelf een te plaatsen en wachtten de reacties af.

In onze videoserie ‘Nooit te oud’ gaan we in gesprek met ouderen die online hun heil zoeken op het liefdespad. Bekijk de serie hier

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden