Waardering van kunst hangt af van de reputatie van de maker en de prijs

Voetnoot

Arnon Grunberg

Bestaat er verschil tussen kunst en suiker? Over die vraag debatteren neurowetenschappers en psychologen; Heather Murphy berichtte erover in The New York Times.

Ze onderscheidt drie teams. Team 1 zegt dat er neurobiologisch geen verschil bestaat tussen het plezier dat snoep en het plezier dat kunst oplevert. Team 2 beweert dat het maken en consumeren van kunst unieke neurobiologische voordelen oplevert. Team 3: ‘Wat maakt het uit?’ Sympathiek team, het eten van winegums en het lezen van gedichten van Kira Wuck mogen dezelfde hersengebieden activeren. Mijn ervaring is anders.

Hierover zijn de teams het eens: waardering van kunst hangt af van de reputatie van de maker en de prijs.

Door alle culturen heen bestaat er bij landschappen, architectuur en gezichten meer overeenstemming over wat mensen mooi vinden dan bij kunst.

Mijn vragen: is de veronderstelling dat kunst mooi en/of lekker moet zijn niet achterhaald? Is kennis mooi en/of lekker?

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.