Weblog

Waar vind je goede muziek?

Hoe kom je als muziekliefhebber aan nieuwe muziek? En hoe blijf je op de hoogte van nieuws en ontwikkelingen over muziek waarvan je het bestaan nog niet weet? Vonk, het wekelijkse zaterdagkatern van de Volkskrant,  vroeg het aan muziekvernieuwer Juha van 't Zelfde, zelf dj, radiomaker en organisator van concerten. En die vroeg zijn vrienden om hulp. Schatgraven in de muziek-avantgarde is namelijk een kwestie van online netwerken.

De hype rond de Harlem Shake-hype begon met deze vijf Australiërs (TheSunnyCoastSkate). Beeld afp

1. Soundcloud
Soundcloud is de online underground waar carrières beginnen en waar nieuwe genres als eerste opduiken. Ik weet niet hoeveel Volkskrantlezers bekend zijn met deze online muziekdienst, maar tot ik las dat er inmiddels 180 miljoen gebruikers zijn, dacht ik nog dat Soundcloud (sinds 2007) een relatief kleine dienst was.

Het werkt heel eenvoudig: als muzikant, dj of label maak je een account aan en upload je jouw muziek op een profiel (net zoals MySpace) zodat je deze met de wereld kan delen. Als fan en liefhebber kun je deze muziek overal en op elk apparaat online beluisteren en delen op Facebook, Twitter, Tumblr of andere blogs (dit kon niet met MySpace).

Herinnert u zich de Harlem Shake die afgelopen februari de wereld overging, op het nummer van de pas 23-jarige Amerikaanse producer Baauer? Driekwart jaar eerder, op 17 mei 2012, stond deze al op Soundcloud. Sindsdien is het nummer daar 1,5 miljoen keer beluisterd.

Soundcloud is voor mij één van de meest spannende ontwikkelingen op het muzikale internet sinds Napster (in 1999) en MySpace (in 2003).

2. Spotify
Met 24 miljoen gebruikers is Spotify kleiner dan Soundcloud, maar door de nauwe samenwerking met Facebook neemt dit aantal snel toe. Spotify is een soort online iTunes die de muziek direct afspeelt zonder dat je het hoeft te downloaden. Je betaalt voor toegang tot de muziek, niet voor het eigendom van de muziek. Het voordeel van Spotify boven iTunes is dat je toegang hebt tot alle muziek in de collectie en niet alleen de muziek die je hebt aangeschaft.

Beeld epa

Op Spotify kun je ongestoord een hele dag de volledige catalogus van Nico Muhly of Burial beluisteren zonder dat je een cd hoeft te verwisselen of een nieuw album moet downloaden. En wanneer je genoeg hebt van Burial, kun je naar vergelijkbare artiesten zoeken, die Spotify op basis van ons verzamelde luistergedrag berekent. Zo zal niet iedereen Rustie of Nosaj Thing kennen, maar door Spotify wel op hen gewezen worden.

De oneindigheid van deze nieuwe verbindingen en ontdekkingen maakt Spotify tot een van de sterkste muziekdiensten online.

3. Internetradio
Heeft u niet de tijd of de puf om continu het web af te struinen naar broodkruimels en tekens van leven, wanhoop dan niet: internetradio biedt u een alternatief.

Wie net als ik vanwege roeping of beroepsdeformatie veelgebruiker is van al deze netwerken, zal vaak een compilatie samenstellen en deze ergens delen. Dit kan een dj-mix zijn als podcast, een radioshow op Soundcloud of een uitzending direct op het web. Voor mij zijn dit goudmijnen voor muziek die ik nog niet ken van artiesten en labels die ik nog niet volg.

 
Hier vind ik de muziek die een of twee jaar later zijn weg vindt naar het Bimhuis of Paradiso

Op online zenders als NTS uit Londen, Red Light Radio uit Amsterdam en Dublab uit Los Angeles doe ik misschien wel mijn grootste ontdekkingen, met dank aan de selectie van iemand wiens smaak ik toevallig heb opgepikt. Vergelijkbare, maar grotere online podia als Red Bull Music Academy en Boiler Room bereiken inmiddels miljoenen mensen met hun uitzendingen. Deze uitzendingen zijn alleen op het web te vinden.

Hier vind ik, en met mij vele programmeurs en organisatoren, de muziek die een of twee jaar later zijn weg vindt naar het Bimhuis of Paradiso.

4. Twitter
De meeste van mijn vrienden gebruiken Twitter om artiesten en labels die ze kennen en bijzonder vinden te volgen.

In mijn geval, bijvoorbeeld musici als Hudson Mohawke, Ben Frost, labels als Warp, Blackest Ever Black, en LuckyMe, maar ook cellist Johan van Iersel van het Koninklijk Concertgebouworkest.

Het goede van Twitter is dat je veel meer te weten komt over een musicus dan wanneer zijn volgende album uitkomt of concert is. Zo heb ik Johan van Iersel van het Koninklijk Concertgebouworkest nog nooit in levende lijve ontmoet. Maar door de anekdotes die hij deelt op Twitter over repetities, concerten en tournees word je een klein beetje onderdeel van het leven van een wereldorkest.

Zij die Twitter goed inzetten, leer je persoonlijk een beetje kennen. Dat kan de band met de muziek versterken. Maar, pas op, het kan ook tegenvallen.

5. Facebook
Iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die op feestjes de muziek wil uitkiezen. Dit zijn op Facebook ook vaak de mensen die YouTube-links plaatsen met hun favoriete muziek.

Sommige dj's zijn heel hier heel goed in. De Australiër Mark Pritchard (bekend als Harmonic 313) en de Brit Kevin Martin (The Bug) zijn halve conservatoren van de muziekgeschiedenis en delen consistent de belangrijkste nummers uit de genres waar zij van houden, van verdwenen Detroit techno tot verbannen dancehall. Zij vormen mijn persoonlijke radio op Facebook.

Aanvankelijk werkte Facebook op een zelfde manier als Twitter. Maar tegenwoordig werkt de interactie met fans op Facebook stukken minder. Door de opkomst van de smartphone vallen de advertentie-inkomsten op Facebook tegen: een telefoon heeft immers een veel kleiner beeldscherm heeft waar minder reclame op past. Facebook reageerde door het bereik van fanpagina's af te knijpen tot nog geen 30% van het aantal leden, in de hoop dat paginahouders advertenties inkopen om het bereik op te schroeven. Zoek dus goede tipgevers die bij uw smaak passen en u zult merken dat zij een reden zijn om nog wél op Facebook te blijven.

 
Iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die op feestjes de muziek wil uitkiezen

Mocht u nieuwsgierig zijn naar wat volgend jaar in de concertzalen te horen zal zijn en u wilt zich vast voorbereiden, nu weet u waar u moet zoeken.

Juha van 't Zelfde schrijft voor Vonk over opvallende ontwikkelingen op het internet.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.