Waar halen jullie de inspiratie vandaan? Al die creativiteit!

Corinne van Duin

Wanneer ik over mijn werk bij het magazine vertel, vragen er steevast mensen hoe we met zo'n klein clubje toch zo'n mooi magazine kunnen maken. Waar halen jullie de inspiratie vandaan? Al die creativiteit! Hoe doen jullie dat elke week? En dan sta ik vrijwel altijd met een mond vol tanden. Want ik weet wel hoe we het doen (we doen het gewoon), maar niet wat de theorie daarachter is. Dan komt het mooi uit dat ik in gesprek raakte met Dinesh Sonak, de man die de baas is van de 'club voor creativiteit', beter bekend als ADCN. Van hun prijzen, de 'Lamp voor creativiteit in advertising en design', hebben we er al twee in de kast staan.

We besloten tot een samenwerking voor dit designnummer. We gingen natuurlijk brainstormen. Nu lees ik op pagina 36 in het artikel van wetenschapsjournalist Margreet Vermeulen dat brainstormen niet eens nuttig is, dat je in je eentje op veel meer ideeën komt omdat niemand dan je gedachtenstroom onderbreekt. Maar verschillende disciplines bij elkaar brengen (zoals nu de reclamewereld en onze magazineredactie) wordt in ditzelfde artikel door hoogleraar Carsten de Dreu zeer aangemoedigd. En zo verzonnen we onder meer de portrettenserie van creatievelingen en vroegen hen naar hun 'eureka'-moment. Daar staan ook twee ADCN'ers in, David Snellenberg en Thecla Schaeffer.

Maar het mooiste wat uit deze samenwerking voortvloeide is wel de selectie van tien verschillende covers die we u presenteren. Artdirector Jaap Biemans heeft met zijn blog Coverjunkie contact met veel creatievelingen over heel de wereld. En met hulp van Sonak kreeg hij nog meer slagkracht. Deze week presenteren wij daarom tien wisselcovers van tien creatieve geesten. De Amerikaan George Lois maakte in de jaren zeventig al klassiekers voor magazine Esquire, Mirko Borsche verrast de wereld al jaren met fantastische covers voor ZEITmagazin en van ontwerper Richard 'Bloomberg' Turley ben ik al jaren fan. Ook Wim Crouwel, de beroemdste grafisch ontwerper van Nederland, leverde een bijdrage. Mijn afscheidsnummer staat dus bol van de creativiteit, mooi geschreven stukken, een heerlijk interview, interessante mensen en de grootste grafische talenten op de voorkant.

Veel creatiever kan ik mijn tijd bij Volkskrant Magazine niet afsluiten. Salut!

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden