COMMENTAARROBERT GIEBELS

Waar eindigen de miljarden voor ‘onze blauwe trots’?

Het kabinet stelt met miljarden voor KLM banen veilig, maar onduidelijk is waar die staatssteun eindigt.

Beeld Getty Images

Met een garantie op een lening van 2 tot 4 miljard euro wil het kabinet luchtvaartmaatschappij KLM overeind houden. Aldus hoopt minister van Financiën Wopke Hoekstra zowel banen bij KLM als op en rondom Schiphol veilig te stellen.

Dat het kabinet met enkele miljarden zoveel mogelijk van die ruim 110 duizend banen – het cijfer dateert van 2015 – probeert te behouden, is verstandig. Hoekstra heeft daarbij de wind in de rug in de vorm van een negatieve rente waarbij het makkelijk schulden maken is. Wel roept de staatssteun vragen op en toont het het ongemak van het huwelijk dat KLM in 2004 sloot met Air France.

KLM zegt altijd profijt te hebben gehad van die fusie. De Franse en de Nederlandse staat zijn de grootste aandeelhouders van AirFrance-KLM. Beide landen hebben er belang bij dat de combinatie de coronacrisis overleeft, maar ze trekken gescheiden op en steunen nadrukkelijk alleen de eigen, nationale vliegmaatschappij. De landen verbinden elk zelfbedachte voorwaarden aan die steun, waardoor het sluimerende onderlinge wantrouwen oplaait en de twee partners verder van elkaar verwijderd raken.

Waar eindigt dit? Hoekstra zwijgt over zijn exit-strategie uit onderhandelingsoverwegingen, maar de Tweede ­Kamer wil terecht weten wat de volgende stappen van de bewindsman zijn als de eerste miljarden zijn uitgewerkt. Met 4 miljard zingt KLM het mogelijk tot het eind van dit jaar uit, maar AirFrance-KLM topman Ben Smith denkt dat het minstens twee jaar duurt voordat er evenveel passagiers worden vervoerd als voor de huidige crisis.

De staatssteun houdt ‘onze blauwe trots’ in de lucht, stelde luchtvaartminister Cora van Nieuwenhuizen ­onzakelijk. Maar wat als KLM-toestellen wegens besmettingsgevaar voortaan de helft minder reizigers vervoeren? Is nationalisatie van ’s lands trots dan het laatste redmiddel? Betekent dat het einde van de fusie met AirFrance?

Hoekstra en Van Nieuwenhuizen moeten duidelijk maken waarheen ze denken en willen dat de weg die ze zijn ingeslagen, hen uiteindelijk voert. Alleen zo nemen ze de indruk weg dat het kabinet een blanco cheque heeft uitgeschreven om een nationaal symbool in de lucht te houden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden