Column The Big Picture

Waar een groot volk klein in kan zijn: hoe de moderne tijd aan Nederland voorbij raast

Halverwege Breda en Antwerpen sta ik op het perron van station Noorderkempen. Ik ben chagrijnig want kan niet verder. De trein naar Brussel is gestrand wegens een defect. De ontbijtbijeenkomst in het Europees Parlement ga ik niet meer halen, ik keer om. Voor de zoveelste keer binnen een paar weken is de treinreis alweer ten einde voor zij goed en wel is begonnen wegens een falende dienstverlener.

Op het middelste spoor raast de Thalys naar Parijs voorbij, kort daarna gevolgd door de Eurostar naar Londen. Wat een snelheid, wat een buitenlands vernuft, wat een gestroomlijnde schoonheid. De 21ste eeuw flitst voorbij. Ik kijk er vol afgunst naar. Als passagier van de Nederlandse NS heb je geen deel aan die vooruitgang, sta je buiten de moderne tijd en voel je je op zo’n moment een berenveldrager van ver voor de uitvinding van het wiel. Je bent afhankelijk van prehistorische boemeltjes waarvan je nooit zeker bent of ze komen. En als ze rijden, kunnen ze er onderweg zomaar mee ophouden.

De Intercity Direct op het Centraal Station van Amsterdam. In theorie een perfecte verbinding, in de praktijk behoorlijk onbetrouwbaar Beeld ANP

Tussen mijn woonplaats Breda en Amsterdam CS rijdt de IC Direct via de hogesnelheidslijn (HSL). In theorie een perfecte verbinding. In 45 minuten sta je in de aankomsthal van Schiphol. Ideaal, maar helaas is de praktijk anders. Toen mijn vrouw op 3 juli een vlucht naar Londen van 10.35 uur moest halen bleek de IC Niet Zo Direct weer eens te zijn uitgevallen. Niemand wist voor hoe lang. Op 30 augustus moest ik de vlucht naar Wenen van 10.10 halen. De IC Niet Zo Direct was wederom uitgevallen. Niemand wist voor hoe lang. We moesten een taxi nemen. Totale rekening: 461 euro. Op 6 september moest ik in Brussel zijn voor de ontbijtbijeenkomst in het EU-parlement, ik haalde Antwerpen niet eens.

Dit is allemaal anekdotisch, edelachtbare, ik weet het. De NS komt met statistieken waarin de trend duidt op een verbetering. Maar ik wil het per se persoonlijk houden. Tussen 3 juli en 2 september hadden we de NS drie keer nodig voor iets wat we niet mochten missen, drie keer liet het bedrijf ons in de steek. Een 100 procent score in falende dienstverlening, en die persoonlijke ervaring is de enige statistiek die telt. Want wat koop je er op zo’n moment voor dat de IC Niet Zo Direct later op de dag wel af en toe op tijd reed?

Betrouwbaarheid is een eerste vereiste voor een openbare vervoerder, de NS biedt die niet. Je kunt er niet op rekenen. In arren moede ga je voor een belangrijke afspraak drie tot vier treinen eerder nemen of je vertrekt een dag eerder naar het buitenland. Kost tijd en geld, dankzij de NS, recidivist in falende dienstverlening.

Tijd om van het individuele over te gaan naar het universele. Noem de IC Niet Zo Direct tegenover anderen en je merkt aan de gekwelde gezichtsuitdrukkingen dat jouw persoonlijk leed onderdeel is van een patroon. Nederland is het achterlijke kindje van de Europese familie op het gebied van hogesnelheidstreinen. Die zijn de toekomst, een alternatief voor het vliegtuig, maar de NS en ProRail, die sukkelen en struikelen voort. In Amerika, een land dat we uitlachen om zijn verwaarloosde infrastructuur, nam ik geregeld de Acela Express van New York naar Washington. Nooit viel er een uit.

Nederland is goed in handeldrijven, innoveren en ondernemen. We bouwen prachtige imposante stormkeringen in ons eeuwige gevecht met de zee. We hebben Europa’s grootste en machtigste rivieren getemd. We doorkruisen het luchtruim in alle windrichtingen om dingen te kunnen verkopen. Maar op land zijn we niet in staat om treinen te laten rijden die snel en betrouwbaar zijn. Waar een groot volk klein in kan zijn.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden