Lezersbrieven Donderdag 27 juni

Waar blijft die actie tegen appen op de fiets?

De ingezonden lezersbrieven van donderdag 27 juni.

Vrouw met een smartphone in haar hand op de fiets. Beeld Hollandse Hoogte / Sabine Joosten

Brief van de dag: Appen op de fiets

Appen op de fiets kreeg veel aandacht door de dood van de 13-jarige Tommy Boy in 2015. Hij zag de auto niet aankomen terwijl hij z’n Spotify-playlist bijwerkte op de fiets. Sindsdien is er door het Amsterdamse reclamebureau Roorda voor ruim 500 duizend euro gewerkt aan een MONO campagne tegen telefoongebruik in het verkeer. Minister voor Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen kondigde afgelopen september met veel bombarie een campagne aan voor een ban op appen in het verkeer per 1 juli. Dat is over een paar dagen.

Behalve wat hippe MONO-borden hier en daar langs de Nederlandse wegen is er nog weinig te merken van deze campagne.

Blijft een meisje van 12 jaar op haar fietsje in het drukke verkeer al wiebelend appen? Een jongen die met gevaar voor eigen leven al bellend een drukke kruising oversteekt?

We kennen allemaal genoeg voorbeelden. Over het voorbeeldgedrag van volwassenen hebben we het nog niet eens. Die rijden je op de scooter, bakfiets of in de auto al druk append van de sokken. FOMO (Fear of Missing Out), het zal je maar overkomen. Dat ik mijn kinderen verbied om hun telefoon op de fiets naar school te gebruiken is een ding, maar ik heb geen invloed op andere weggebruikers. Dat is een angst die ik, maar ook veel andere ouders hebben.

Onderzoek van Deloitte heeft uitgewezen dat de helft van de Nederlanders hun mobiele telefoon gebruikt in het verkeer. Jongeren van 18 tot 24 jaar nog vaker. Driekwart van hen blijkt fietsend te bellen of te appen.

Er is nog weinig te merken van de aangekondigde campagne voor de grootste onveiligheid op de weg sinds de alcohol campagne Bob. Welke campagne gaan het ministerie voor Infrastructuur en Waterstaat of het Amsterdamse reclamebureau nog uit hun hoge hoed toveren? Ik ben benieuwd wat de komende dagen zullen brengen.

Johan Oostlander, Amsterdam

Democratie vernieuwen?

Het is niet ‘de democratie’ die vernieuwd hoeft te worden (Ten eerste, 26 juni). Het zijn de politieke partijen die aan hoognodige renovatie toe zijn. Ollongrens eigen D66 is zelf daarvan het treurigste voorbeeld. In

plaats van Democraten 66 kan deze partij beter omgedoopt worden in

Technocraten 66: Ollongren zelf is het schoolvoorbeeld van een compe-tente maar fantasieloze bestuurder.

Vooral de afwezigheid van een opvolger van het CDA doet zich voelen, die heeft door de secularisering haar oorspronkelijke rol verloren als vertegenwoordiger van de middenklasse. Voor die middenklasse is het huidige CDA te christelijk, de PvdA te links en te gericht op de onderklasse, D66 te elitair en de VVD de partij van de werkgevers en bedrijven. Populisten van LPF tot FvD springen (met wisselend succes) in dit gat.

De versnippering die hiervan het gevolg is, zal pas verdwijnen als er een nieuwe, echte middenpartij op zal staan die de middenklasse aanspreekt. Als Ollongren daarvoor kan zorgen, is vernieuwing van allerlei democratische procedures verder niet meer nodig.

Martijn van der Plas, Leusden

Voorkeursstemmen?

De voorkeurstem moet belangrijker worden, stelt minister Ollongren. Dat om de herkenbaarheid van de volksvertegenwoordiging te verbeteren.

Op dit moment is het al zo dat bij de Tweede Kamerverkiezingen een kandidaat die 25 procent van de kiesdeler haalt al is gekozen. Iets wat ik toen het werd ingevoerd al volkomen belachelijk vond. Je hebt pas echt een mandaat als je de hele kiesdeler haalt. Dus nu gaan we naar 12,5 procent of zo? Dat lost niets op. Het gaat mij bovendien niet om de vrouwen of mannen die er zitten, maar om de principes. Dáár stem ik op.

Jan van Londen, Lochem

Ademhalen

Ik lees in krant hoeveel mensen in ademnood komen door het barbecuende publiek in tuinen en parken. Onze kleindochter woont in Noorwegen en mag daar alleen een electrische barbecue gebruiken op haar balkon in Bergen.

Het zou in Amsterdam ook verplicht kunnen worden.

Jetty Cleuren, Gouda

Verander dat gedrag

Dat de supermarkten in de strijd tegen overgewicht gezondere voeding beloven (Economie, 24 juni), maar toch voor de winst blijken te gaan, verbaast me niets.

Aan vet en suiker verdienen zij gewoon veel beter. Goede voorlichting blijft in deze strijd een belangrijke, maar trage strategie. Via het prijsmechanisme loopt een gedragsverandering echt veel sneller. Jammer dat de overheid dit jaar een btw-verlaging op juist verse groenten en fruit heeft laten liggen.

Een effectieve stimulans én een signaal om gezonder te gaan eten. Maar wat me wel verbaast is dat supermarkten en overheid niet echt van elkaar verschillen: ze hebben geen belangstelling voor gezondere eetgewoonten en ze gaan voor de winst dan wel de schatkist. Van de overheid mag je anders verwachten.

Michel Backus, Rhenen

En maar betalen

Uit de uitgelekte plannen van het klimaatakkoord blijkt dat de gasprijs omhoog gaat. Al 21 jaar ben ik als gebruiker van stadsverwarming ‘van het gas af’. Wat heeft mij dit tot nu toe opgeleverd? Alsmaar stijgende prijzen, een ondoorzichtig prijsbeleid en de onmogelijkheid om van aanbieder te wisselen.

Aangezien de prijs van stadsverwarming gekoppeld is aan de gasprijs, vrees ik het ergste voor de komende jaren.

Edwin Wijnbergen, Den Haag 

Waar interessante en spraakmakende verhalen online en in de krant ophouden, gaat het Volkskrantgeluid verder. Wat is een zwart gat precies? En hoe gaat het eraan toe in tbs-klinieken? Onze verhalenmakers leggen het uit.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden