Vrouwen in actie tegen seksisme op Geenstijl

Open brief aan adverteerders

Ruim honderd vrouwen hebben in een open brief aan adverteerders aandacht gevraagd voor het seksisme en de intimidatie op Geenstijl en zustersite Dumpert. Zij vragen de bedrijven kritisch na te denken over de vraag of hun merk wel in die omgeving thuishoort.

Foto Rhonald Blommestijn

Met de advertenties betalen zij mee aan websites 'waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering', staat in het opiniestuk, dat gelijktijdig verscheen bij De Volkskrant, NRC Handelsblad en Lindanieuws.

Tot de ondertekenaars behoren behalve veel journalisten ook onder andere cabaretière Claudia de Breij, actrice Georgina Verbaan, ex-politica Femke Halsema en presentatrice Eva Jinek.

'Zoveelste dieptepunt'

Aanleiding voor de oproep is een bericht dat Geenstijl vorige week schreef over Volkskrant-journalist Loes Reijmer. 'Zou u haar doen?' vroeg de website aan zijn volgers na een kritische column van de journalist. De vraag lokte honderden reacties uit.

Het 'zoveelste dieptepunt', volgens de ondertekenaars van de brief. 'Reaguurders werden expliciet uitgenodigd om seksueel te fantaseren bij haar foto. Online intimidatie mag dan al jaren de norm zijn op internet, het is niet normaal. We vinden het tijd om hier als collectief een statement te maken. Door je mond te houden, verandert er niets.'

Lees hier de hele brief.

Terugtrekken adverteerders

De discussie rondom advertenties op Geenstijl en Dumpert laaide eind april op toen NRC-columnist Rosanne Hertzberger schreef over het programma Dumpertreeten, waarin schaars geklede vrouwen worden ingezet om filmpjes van een score te voorzien. 'Met dat format boeken ze enorme successen: 8 miljoen unieke kijkers per maand. Vrouwen vernederen is big business', aldus Hertzberger. 'De vraag is: welke adverteerders maken deze content mogelijk?'

Deze week werd bekend dat acht adverteerders, waaronder Grolsch, Ikea en Defensie, zich terugtrekken bij Geenstijl en Dumpert omdat ze niet langer geassocieerd willen worden met deze websites.

In het opiniestuk worden bedrijven als Bol.com, McDonalds, Jumbo en de Efteling gevraagd kritisch na te denken over hun advertentiebeleid. 'U betaalt de salarissen van de invloedrijkste trollen van het Nederlandse internet. U betaalt mee aan een site waar vrouwenvernedering en racisme de norm is, niet de uitzondering.'

Foto Rhonald Blommestijn

Reacties

Geenstijl noemt de brief op zijn site een 'bizarre oproep tot broodroof en censuur.' 'Moeten GeenStijl en Dumpert kapot? Moet het pluriforme medialandschap nog verder worden beknot?'

Telegraaf Media Groep, eigenaar van Geenstijl en Dumpert, laat in een reactie weten geen problemen met de actie te hebben. 'Iedereen is vrij om een mening te hebben over deze websites', zegt een woordvoerder. 'Ook bedrijven zijn vrij om een keuze te maken waar ze willen adverteren.' Het bedrijf bemoeit zich niet met de inhoud van Geenstijl en Dumpert. 'Het zijn onafhankelijke platforms die vrij zijn om te schrijven wat ze willen. Het zou vreemd zijn als wij ons daar vanuit TMG mee zouden bemoeien.'

Foto Rhonald Blommestijn
Meer over