COLUMNLisa Bouyeure

Voor nepnieuwsverkopers als Robert Jensen is corona een vloek en een zegen

Wie niet beter wist, had kunnen denken dat Robert Jensen eindelijk tot inkeer was gekomen. Dat hij eens goed naar zichzelf had gekeken, hoe hij daar zo zat met zijn ‘stop de lockdown’-T-shirt aan, en had geconcludeerd dat het toch een beetje, tja, potsierlijk was allemaal. Met weemoed had hij teruggedacht aan simpeler tijden, toen hij nog geen rompertjes verkocht met ‘klimaatoptimist’ erop en nog geen complottheorieën bakte voor een uitgehongerd publiek met namen als Goy de Patriot en Barend Borrelworst. Nee, tot hier en niet verder. ‘De leugenachtigheid waar wij in zitten in deze westerse maatschappij’, stelde hij dinsdag in zijn YouTube-show, ‘is levensgevaarlijk!’

Maar Jensen had het niet over zichzelf. In tegenstelling tot de corrupte mainstream media spreekt hij namelijk wel de waarheid, vindt Jensen. Daar is ook de Amerikaanse ambassadeur Pete Hoekstra van overtuigd, bleek toen hij onze polder-Alex Jones dinsdag ontving voor een driegangenlunch in Den Haag. Bij een foto van de twee, ieder met een eigen bakje bitterballen, schreef Hoekstra op Twitter dat de media tekortschieten in hun berichtgeving over covid-19 en dat het #tijdvoordewaarheid is. En dan krijg je dus een YouTube-kanaal waarop een man met Trumpiaanse teint en wijd opengesperde ogen naast een wapperende driekleur zit.

In tegenstelling tot de corrupte mainstream media spreekt hij wel de waarheid, vindt Jensen.

Maar ook YouTube vond het #tijdvoordewaarheid en verwijderde een van Jensens video’s waarin hij opriep om in opstand te komen tegen de lockdown (en zijn T-shirt te kopen). Factcheckers van de KRO-NCRV hadden negentien onwaarheden in het filmpje gevonden. Zo verkondigde de gelegenheidsviroloog dat het capaciteitsprobleem in de zorg een verzinsel is en dat 50 of 60 procent van ons het virus al heeft gehad.

Normaal kun je onder de noemer vrijheid van meningsuiting heel wat onzin verkopen online, maar platforms als YouTube, Twitter en Facebook hebben vanwege het coronavirus de richtlijnen aangescherpt. De volksgezondheid is niet gebaat bij desinformatie, dus berichten die lijnrecht tegen de officiële instanties ingaan, worden verwijderd, ook als ze van de Braziliaanse president Bolsonaro komen. Mark Zuckerberg vertelde aan The New York Times dat het verschil tussen goede en slechte informatie tijdens een gezondheidscrisis duidelijker is dan in het geval van politiek, waardoor er makkelijker knopen doorgehakt kunnen worden. Mensen aansporen om bleekmiddel te drinken of vooral geen afstand te houden, is er dus even niet bij, al blijft het dweilen met de kraan open.

Jensen en Pete Hoekstra, ieder met een eigen bakje bitterballen.

Voor de Jensens van deze wereld zijn de strengere regels een vloek en een zegen. ‘Wij gaan steeds meer alleen op onze site broadcasten’, kondigde hij deze week aan in een video. YouTube heeft volgens hem geen toekomst ‘als het gaat om het vinden en het zoeken naar de waarheid en als je gewoon eerlijk wil zijn over dingen’. Om op dezelfde voet door te gaan, zal hij zijn heil ergens anders moeten zoeken, en dan maar hopen dat Barend Borrelworst hem daar weet te vinden.

Maar voor iemand die alles als een groot complot beschouwt dat alleen hij en zijn wakkere luisteraars doorzien, zijn de nieuwe richtlijnen ook een geschenk. ‘Wat ik zei, daar mag je niet over praten’, glunderde hij dinsdag in een YouTubevideo getiteld Waar Is YouTube Bang Voor? Hij vond het ‘eigenlijk prachtig’ dat dit gebeurde, ‘want het maakt dingen gewoon echt heel helder’. Het platform had andere geluiden sowieso al willen weren, meende Jensen, en nu ‘grijpen ze dit hele covid-ding aan om dit door te voeren.’

Reuze handig dus. Hoe harder je ‘censuur’ kunt roepen, hoe makkelijker je schadelijke lulkoek als onwelgevallige waarheid kunt opdienen. Met een beetje geluk verkoop je er zelfs nog wat extra T-shirts mee.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden