Lezersbrieven Dinsdag 9 april

Voor een écht zorgeloze fietstocht is meer nodig dan het snorfietsverbod

De lezersbrieven van dinsdag 9 april

Amsterdam- snorfietsen met helm op de rijbaan bij de Berlagebrug. Beeld foto raymond rutting / de volkskrant

Brief van de dag: Opgelucht ademhalen 

Het is voor mij vaste prik bij de stoplichten: hopen dat het snel groen wordt. Niet omdat ik zo’n haast heb, maar omdat ik niet verplicht stil wil staan in een wolk uitlaatgassen. Er staat namelijk bijna altijd wel een scooter vlak onder mijn neus te ronken: Amsterdam telt er meer dan 35.000.

Een andere routine is om continu alert te zijn op scheurende scooters op het fietspad, zeker als mijn dochter van 7 naast me fietst. Het is daarom een verademing dat er nu eindelijk een snorfietsverbod op het fietspad komt. Vanaf afgelopen maandag kan mijn dochter redelijk zorgeloos fietsend naar school. Ik ben dus erg blij dat de gemeente deze stap heeft genomen.

Maar voor een écht zorgeloze fietstocht is meer nodig. De Stadhouderskade, bij mij om de hoek, blijft een verkeersriool, met bedroevend slechte luchtkwaliteit. Vervuilende snorfietsers mogen daar het fietspad blijven domineren. Ook op straten waar geen vrijliggende fietspaden zijn, zullen mijn dochter en ik de vervuilende en vaak gevaarlijke scooters moeten blijven trotseren. Dus nu doorzetten!

Den Haag moet vaart maken met het volledig uitfaseren van scooters met een verbrandingsmotor.

Dat plan ligt er, maar komt maar niet van de grond. Investeer vervolgens in laadinfrastructuur voor de elektrische (fiets)variant, brede fietspaden en goed openbaar vervoer; dan wordt Nederland stap voor stap voor iedereen gezond, veilig en bereikbaar.

Wellicht kan mijn dochter dan over een paar jaar, als ze naar de middelbare school fietst, eindelijk echt opgelucht ademhalen. En ik ook.

Maarten Naaijkens, Amsterdam,  fietsliefhebber

Met de wind in de haren

De snorscooter wordt al jaren misbruikt. De grote meerderheid is namelijk opgevoerd en rijdt dus (veel) harder dan de toegestane 25 km (wat dus ook de overlast veroorzaakt). Echter er is nooit adequaat gehandhaafd. Dus was het: lekker scheuren met de wind in de haren. Tijd voor nieuwe keuzes, anders dan een lappendeken van locale regelgeving per gemeente met betrekking tot waar we deze snorscooters willen laten rijden. We hebben inmiddels E-bikes (voor wie dat nog niet is opgevallen), voor hen die makkelijk willen fietsen en toch nog een beetje in beweging willen blijven.

En voor degenen die willen scheuren (met helmpje op) en verder niet op zijn/haar gewicht wil of hoeft te letten, al sinds mensenheugenis de brommer of de echte scooter. Dus (appeltje-eitje) gewoon even de Nederlandse wet aanpassen − in plaats van allerlei gemeentelijke verordeningen invoeren en handhaven− en de snorscooter zoals we die kennen behoort tot het verleden. Met nauwelijks schade voor de huidige bezitters, want die hoeven alleen maar een helmpje op, op hun opgevoerde (ex-)snorscooters.

E. Wijker, Gouda

Borden lezen is een kunst

Vanaf 8 april is de scooter binnen de ring niet welkom op het fietspad. Nu vraag ik me af of de boodschap op de borden helder is? Op de borden staat dat je niet meer met je snorfiets op het fietspad mag én dat je een helm moet dragen. Kan de scooterrijder zonder helm op het fietspad blijven?

Ineke Smit, Amsterdam

Helm op

‘Kwetsbare’ BOA ’s zijn bang voor agressie ‘kwetsbare’ snorfietser (Ten eerste, 8 april). Kunnen wij ‘kwetsbare’ fietsers niet beter een helm gaan dragen?

Herma Brouwer, Amsterdam

Dreigend China

Toen ik eind jaren zestig van de vorige eeuw in de eindexamenklas van een gymnasium zat had ik een docent Latijn, meneer Schellekens, die zijn lessen over de Romeinse historicus Tacitus regelmatig onderbrak om ons te waarschuwen voor een ander groot rijk in opkomst: China.

Hij baseerde zijn bevindingen op een nauwgezette bestudering van diverse gerenommeerde kranten, zowel binnenlandse als buitenlandse. Ik herinner mij dat de meest overtuigende argumenten die hij hanteerde de feiten waren dat de Chinezen leergierig en ijverig waren en de bevolking nog explosief zou gaan groeien.

Als onbekommerde pubers namen wij deze dreiging niet al te serieus natuurlijk, maar 50 jaar later moet ik toch bekennen dat mijn docent helderziend was.

Er is vrijwel geen technologie die ze niet beheersen en hun economische macht is sterker dan wapens.

Willem Smits, Geijsteren

China goed bezig

Mooi dat er uitgebreid een genuanceerder beeld wordt gegeven van de klimaatveranderingen en de consequenties ervan (Ten eerste, 6 april).

Een belangrijke positieve ontwikkeling miste ik helaas. Volgens satellietgegevens van de NASA is namelijk sinds 2000 de aarde 5 procent groener geworden.

In China is nu al dankzij enorme (her)bebossingsprojecten de laatste twintig jaar 10 procent groener geworden. De komende jaren wordt er een woestijngebied zo groot als Frankrijk met miljarden bomen beplant en wordt dankzij een onlangs door de Chinezen ontwikkelde pasta, woestijngrond nog sneller en milieuvriendelijker definitief omgetoverd in vruchtbare landbouwgrond. Zo zijn er ook genoeg positieve ontwikkelingen te melden over bijvoorbeeld India en Afrika.

Peter de Kort, Nijmegen

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden