Column

Voor de onzekere puber is Instagram Stories goed nieuws

Plotseling dacht ik aan Wim Kok. Niet aan de politicus met/zonder ideologische veren of de oude vakbondsman die ING-commissaris werd. Nee, aan de Wim Kok die hulpeloos naar een computerscherm staart, eind jaren negentig. Het is een prachtig fragment - te bekijken op YouTube - waarin een 11-jarig meisje de premier geduldig probeert te helpen bij het verzenden van een mail. 'Kunt u met de muis naar de bookmarks gaan?', vraagt ze. Waarop Kok de muis pakt en als een afstandsbediening op het scherm richt.

null Beeld Instagram Stories
Beeld Instagram Stories

Áls we een Nationaal Museum zouden hebben, dan zou deze gebeurtenis een mooie plek moeten krijgen. Niet om de oud-premier belachelijk te maken, maar omdat het zo'n symbolisch moment is. Het markeert de scheiding tussen generaties die met en zonder internet opgroeiden; tussen jongeren die meteen de weg weten op een scherm en ouderen die ernaar kijken alsof ze Dostojevski in het Mandarijn vertaald zien.

Althans, dat dacht ik. Tot ik een paar maanden geleden Snapchat downloadde en geen idee had waarnaar ik keek. Iedereen onder de 25 snapte zich inmiddels door het leven, maar deze 31-jarige werd bij het openen van de app getroffen door generationele digibete verlamming. In de selfiemodus resoneerde de hulpeloze blik van Wim Kok - te bang om ergens op te klikken en per ongeluk een onderkin de wereld in te sturen.

(Tekst gaat verder onder de video)

Een Snap van model Gisele Bündchen. Beeld Snapchat
Een Snap van model Gisele Bündchen.Beeld Snapchat

De koudwatervrees heeft inmiddels plaatsgemaakt voor waardering. Snapchat is namelijk niet een sociaal medium waarop het draait om de grootste mond (Twitter) of het knapste gezicht (Instagram), of waarop een potpourri aan basisschoolvriendinnen, oude buurjongens, exen en tantes besluit Sylvana Simons uit te zwaaien (Facebook).

Het is, boven alles, een sociaal medium dat intrinsiek de lelijkheid van het dagelijks leven roemt: de vluchtige foto's en korte video's die na 24 uur verdwijnen zijn het tegenovergestelde van het volmaakte Instagram. Daarom is het ironisch dat juist die app nu de belangrijkste functie van Snapchat schaamteloos heeft gekopieerd met Instagram Stories.

Instagram is de glossy onder sociale media: achter een beetje foto gaat een wereld schuil van minutieuze styling, marketing en tientallen pogingen om het object zo appetijtelijk mogelijk op de foto te krijgen - of dat nu een bord havermout, een designertas of de modeblogger zelf is.

Gek of geniaal?

Instagram kondigde vorige week aan zijn grootste concurrent Snapchat vrijwel exact te kopiëren met Instagram Stories. Is de 'schaamteloze' zet van Facebooks Instagram gek of geniaal?

De beeldclichés van het medium zijn even hilarisch als belachelijk, maar missen hun uitwerking niet. De ogenschijnlijk moeiteloze perfectie van fitgirls, foodbloggers en modemeisjes op Instagram lijkt benaderbaar. Dat spreekt ook uit de reacties. 'Deze tas wil ik echt!' (Chanel), 'Wauw, waar is die jurk van?!' (Stella McCartney) en 'Ohhh wauw wil haar zijn' (Anna Nooshin). Zie het hoofd dan nog maar koel te houden, als 15-jarige onzekere puber in Meppel met een kast vol Hema-jurkjes.

Ook daarom is Instagram Stories goed nieuws. Op bewegend beeld is het nou eenmaal moeilijker om de schijn op te houden. De afgelopen dagen sneuvelden al veel vlekkeloze reputaties. Fotogeniek bananenbrood dat wordt gebakken in onfotogenieke keukens, snelle selfies in rommelige slaapkamers en de mindfulle socialite die onder werktijd lekker naar de Olympische Spelen kijkt.

Als deze lijn zich voortzet komt binnenkort misschien aan het licht wat iedereen buiten Instagram al langer vermoedt: dat een bord havermout zonder al te veel esthetische inspanning eigenlijk gewoon op kattenkots lijkt.

Anna Nooshin. Beeld Instagram
Anna Nooshin.Beeld Instagram
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden