Column

Volvo flikt het toch maar mooi weer

Waarom vind ik die Volvo zo mooi?

De nieuwe Volvo V90 Beeld reuters

Ik denk altijd dat ik me bij de keus voor een nieuwe auto louter laat leiden door de esthetiek, maar dat is natuurlijk flauwekul. Als ik eerlijk ben, namelijk, vind ik de Kia Optima een geslaagd ontwerp. Bij Kia zit een hoofdontwerper die ooit bij Audi tekende, dus die kan objectief gesproken heus wel wat. Maar er kleeft iets cheapigs aan voormalige prijsvechter Kia, dus ja, dat gaan we nooit doen.

Ik zal dan ook net zo goed als elke opwaarts mobiele bankmedewerker vatbaar zijn voor imago. Al maak ik mezelf óók wijs dat ik best ongevoelig ben voor autoreclames. Zo was ik oprecht geschokt dat een duf, verstandig automerk zich in een tv-commercial vergreep aan Primal Screams Movin' on Up, een geweldig vergospelde Stonespastiche van het album Screamadelica, beslist het stoerste en ongenadig hipste album van 1991. Ik kelderde in een diepe midlife, kroop voor de spiegel en bleef herhalen dat ik nog echt niet oud was. Nu gaat het wel weer, maar ik ga hier dus nóóit een auto van kopen, meneertje Toyota, met je reeks hybridemodellen.

Kia Optima. Beeld epa

Waarom vind ik de nieuwe Volvo's V90 en S90 dan de begeerlijkste modellen van de afgelopen jaren? Dat kan best liggen aan die langgerekte belijning, die verhouding tussen rond en hoekig, de robuuste eenvoud, de chroomgrille die smaakvol licht naar binnen is gebogen, dat interieur van wit leer en matglanzend Scandinavisch hout.

Maar die reclame met Zlatan? Waarin hij terugrijdt uit Parijs naar zijn Zweedse roots? De muziek is affreus pompeus, en al hou ik best van voetbal, daar lopen weinig helden van mij rond. Nee, het is waarschijnlijk dat 'gemaakt door Zweden' dat er door het tegenwoordig Chinese merk wordt ingestampt. IKEA, The Hives, Hästens: geen ander land heeft zo'n sterk imago opgebouwd als bolwerk van goede smaak als Zweden. Misschien wel het grootste en consistentste sprookje van de hedendaagse marketing. En ik geloof het helemaal.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden