MEELEZERS

Volkskrant-abonnees: ‘Wie verkeer veiliger wil maken, investeert in het ov’

In de rubriek Meelezers reageert de redactie op wat er leeft onder lezers. Deze week: hoe kunnen we het verkeer in Nederland weer veiliger maken?

Nederland is het enige Europese land waar het aantal verkeersdoden niet verder daalt. Beeld ANP
Nederland is het enige Europese land waar het aantal verkeersdoden niet verder daalt.Beeld ANP

De uitgelekte notulen van de ministerraad deden veel abonnees in de pen klimmen, evenals de persconferentie van Rutte en De Jonge over de (eventuele) versoepelingen van de coronamaatregelen. Maar wat zeker ook leefde deze week, was de oproep van de zogeheten Verkeersveiligheidscoalitie (Ten eerste, 22 april) om weer te investeren in de veiligheid van het verkeer, nu in Nederland als enige Europese land het aantal verkeersdoden niet verder daalt.

Sommige lezers sturen zelf tips. ‘Twee doden per dag en zo’n 22 duizend ernstig gewonden per jaar’ reageert Sity de Boer uit Groningen. ‘Dus wat gaan we doen? Miljarden steken in betere en veiliger wegen?’ Nee, zo betoogt ze, kom liever met een goed plan om het ov sterk te verbeteren. Dan zal het aantal doden en ernstig gewonden duidelijk afnemen, net als de maatschappelijke kosten van 21 miljard euro per jaar. Bovendien is het reizen met de trein een ontspannen bezigheid. Koffie, lezen, dutje doen. (...) Of zoals mijn broertje ooit zei: mijn reistijd van Groningen naar Rotterdam is 15 minuten, van huis naar station. De rest van de tijd zit ik te werken in de trein.’

Kijk ook eens naar ‘laaghangend fruit dat nog steeds niet geplukt is’, stelt Hubert Verkerk uit Amsterdam. Hij wijst op TNO-onderzoek uit 1985 (!), waaruit blijkt dat het aantal personen dat door rood rijdt halveert wanneer de tijd dat het stoplicht op oranje of geel staat, wordt verlengd naar 4 seconden. ‘Echter, al deze jaren houden wegbeheerders, justitie en rechtspraak vast aan het motto ‘3 seconde geel is veilig’. Tja, als deze partijen zo omgaan met wetenschappelijke adviezen, dan wordt het moeilijk het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.’ Of zou het om geld gaan, vraagt Verkerk zich hardop af. Volgens hem leveren boetes voor door rood licht rijden jaarlijks 250 miljoen op.

Justine Zuidgeest uit Heemstede ‘verbaast zich’ over het feit dat, op de dag dat ze het artikel leest, ‘de vuilniswagen langs de basisschool om de hoek rijdt, zoals iedere week precies op het tijdstip waarop de kinderen zich wiebelig op hun fietsjes naar school begeven. Dit is wachten op ongelukken en helaas gebeurde het vandaag op een haar na. Fiets beschadigd, kind in tranen; gelukkig alleen met de schrik de klas in.’ Haar voorstel: per direct beginnen met het weren van zwaar materiaal in de buurt van basisscholen, tussen 8 uur en kwart voor 9 in de ochtend.

Wilt u de redactie ook per vragenlijst laten ­weten wat u het liefst wilt lezen? Meld u dan aan op openredactie.volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden