Volgens Janssen

Wekelijks neemt Bor Beekman, Robert van Gijssel, Hein Janssen, Rutger Pontzen of Wieteke van Zeil stelling in de wereld van film, muziek, theater of beeldende kunst

Stelling:
Televisie zou eens een goed gesprek over theater moeten tonen in plaats van reclamespotjes.

Hoeveel zou Joop van den Ende eigenlijk aan de VARA hebben betaald voor dat twintig minuten durende reclamespotje voor de musical Billy Elliot? Vorige week was het weer zover: de theaterproducent mocht met een hele schoolklas frisgewassen, potentiële Hollandse Billy-jochies zijn nieuwe productie komen promoten. Billy Elliot, gebaseerd op Stephen Daldry's film uit 2000 over een jongetje uit een Engels arbeidersgezin dat zo graag wil dansen, staat vanaf november in het Circustheater in Scheveningen. De jongens deden ook nog een leuk tapdansje.

Een paar maanden terug gebeurde exact hetzelfde: War Horse ging in de voorverkoop en weer zat Van den Ende aan de VARA-stamtafel. En ja hoor, daar draafden de paarden de studiovloer op. 'De kaartverkoop is nú begonnen!', riep Van Nieuwkerk aan het eind van het gesprek enthousiast. Afgelopen vrijdag zei hij het weer.

Andere theaterproducenten moeten er met afgunst naar hebben gekeken. Oké, Albert Verlinde heeft zijn eigen kanaal om zijn producties onder de aandacht te brengen (RTL Boulevard) en doet daar verder niet moeilijk over. Maar iemand als Arjen Stuurman van Hummelinck Stuurman Theaterproducties zou maar wat graag in DWDD zitten, samen met Tygo Gernandt, Porgy Franssen en Pierre Bokma. Zij zouden namelijk de hoofdrol spelen in Hamlet, Macbeth en King Lear, het Shakespeare-drieluik dat de komende jaren in de Nederlandse theaters te zien zou zijn. Maar het gaat niet door. Geen belangstelling genoeg van de theaters. Shakespeare is inmiddels afbesteld.

Intussen wordt vanavond bekendgemaakt welke tien voorstellingen zijn geselecteerd voor het komende Theaterfestival. Directeur Jeffrey Meulman zei laatst dat hij dat nieuws maar wat graag op televisie bekend had willen maken, maar dat geen enkel programma interesse toonde. Pech natuurlijk dat Opium-tv en Kunststof-tv al zo bespottelijk vroeg met zomerreces zijn, want dat zijn de enige podia waarop het nog weleens over theater gaat. Nu maakt Opium-radio de selectie bekend, vanavond om 22.30 uur, op Radio 4.

Voor een goed, inhoudelijk gesprek over theater lijkt geen tv-programma te porren. Je moet toch minstens met paarden of tapdansende jongetjes aankomen. Of zelf bloedmooi en televisiegeniek zijn, zoals Anna Drijver laatst bij Pauw & Witteman over Gejaagd door de wind. Of Huub Stapel heten. Huub doet het altijd prima op tv, maar het gaat vaak niet over toneel.

Vorige week zat dan weer wel Gijs Scholten van Aschat aan tafel bij P & W. Althans, ik meende hem te herkennen. Maar hij had een raar snorretje, brillantine in het haar en een zwarte, hoornen bril. Hij zat daar als zijn personage Archie Rice in De Entertainer en moest foute grapjes vertellen, als de gesjeesde artiest die hij in die voorstelling speelt. Het was gênant om te zien, en ook tamelijk ontluisterend voor zo'n groot acteur. Kennelijk mag hij niet zichzelf zijn, maar moet hij opdraven als een circuspaard dat een kunstje doet.

Van de week belde de immer enthousiaste Eline, het leukste meisje van Joop van den Ende Theaterproducties. Of de Volkskrant geïnteresseerd was in een primeur, namelijk wie de vader wordt in Billy Elliot. Ik feliciteerde haar eerst met haar geweldige pr-stunt in DWDD en bedankte vervolgens beleefd voor de eer.

Het zal Huub Stapel wel weer worden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.