opinie

Volgeladen containerschepen zullen weer dagelijks door het Suezkanaal varen. Superchill. Toch?

Zolang we ons niet afvragen of al die lange vervoersketens écht zijn wat we willen, houden we ons zelf voor de gek, schrijft Luc Rullens.

De 'Ever Given' blokkeert het Suezkanaal, op 28 maart. Inmiddels is het containerschip weer los getrokken. Beeld EPA
De 'Ever Given' blokkeert het Suezkanaal, op 28 maart. Inmiddels is het containerschip weer los getrokken.Beeld EPA

In de gouden eeuwen van de Europese handelsgeschiedenis kon een reis naar Indië veelal jaren duren. Grote gevaren werden voor lief genomen en ook economische risico’s delfden het onderspit ten opzichte van mogelijk torenhoge winsten bij terugkeer. De wereld van handelscompagnieën bestaat al lang niet meer. Afgelopen week bewees containerschip Ever Given dat er maar één kink in de kabel hoeft te komen voor een mondiale economische schok. Waar vloten in de 17de eeuw nog om Afrika heen voeren op weg naar het oosten, groeven de Egyptenaren een 193 kilometer lang olifantenpad als kanaal van de Middellandse Zee naar de Rode Zee.

Het Suezkanaal was geboren en de wereld werd aanzienlijk kleiner. Natuurlijk is dit spreekwoordelijk en is onze blauwgroene stip in het heelal niet plotsklaps geslonken. Relatief gezien slonk de aarde sinds de industrialisering echter wel fors en met de huidige digitalisering slinkt de omvang van de aarde tot een bescheiden pingpongbal waar het eerst nog een forse skippybal was. Dit heeft er mede toe geleid dat we een heel jaar lang alle vruchten van de aarde kunnen consumeren, of ons klimaat deze vruchten nou zelf kan produceren of niet. Ook werken mensen over heel de wereld in andere landen dan dat van hun herkomst.

Eén jaar geleden toen Corona nog een biertje was en ik er nagenoeg ieder weekend van genoot in een dampende kroeg, had ik het genoegen met vele wethouders en gedeputeerden te spreken. Voor mijn werk ging ik met hen in gesprek over economische uitdagingen voor het midden- en kleinbedrijf. Een terugkerend thema was de noodzaak tot het kleiner maken van economische ketens om de gevolgen van klimaatverandering in te dammen. Doordat we namelijk producten en onderdelen vanuit de hele wereld ons landje in slepen en vice versa zijn we niet altijd even duurzaam bezig.

Megachill dat ik het hele jaar kiwi’s kan eten, maar aan deze luxe hangt nou eenmaal een prijskaartje. Iedere bestuurder vroeg ik om hun oplossing voor de doordenderende globalisering en de noodzaak tot het verkleinen van de economische kringloop. Het antwoord zijn ze me allen nog schuldig. Zelf heb ik de wijsheid geenszins in pacht en ik besef dat dit een vraagstuk is van omvangrijke proporties. Het eerlijk en realistisch adresseren van dit probleem is echter wel noodzakelijk.

Het Suezkanaal zal nog dagelijks bevaren worden door volgeladen containerschepen. Als we weigeren ons af te vragen of we dit echt willen, dan houden we op de lange termijn alleen onszelf voor de gek.

Luc Rullens is fractievoorzitter van CDA Drimmelen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden