De bewuste digibete burgerOlaf Tempelman

Vloggen over chips en vissticks, dat is toch geen werken?

‘Moet je kijken naar die onbenullen, zo doe je dat dus, je speelt gitaar op MTV, dat is toch geen werken, zo doe je dat dus: geld voor niets en gratis lekkere wijven.’ Degenen van ons die de jaren tachtig hebben meegemaakt, weten wellicht dat Mark Knopfler deze woorden optekende uit de mond van een ietwat cynische kerel van middelbare leeftijd in een elektronicazaak. Het resulteerde in het strontvervelende Dire Straits-nummer Money for Nothing, waar MTV geen genoeg van kon krijgen.

Dat is alweer lang geleden. MTV is tegenwoordig een soort Omroep Max, 20-minners kijken geen tv meer. Op een ochtend in het digitale prachttijdperk keek ik even mee naar een vlogger die mijn dochter volgt en hoorde mezelf precies zo praten als die kerel uit Money for Nothing: ‘Moet je kijken naar die proleet met die pet, zo doe je dat dus, je eet Iglo-vissticks in je vlog en je verdient in vijf minuten mijn jaarsalaris.’

Ach, die vloggers, met schaamtegevoel kampen ze meestal niet, de reclamewereld evenmin: dat ze elkaar vonden, laat zich begrijpen. Een zouteloze chipsvlogger die zijn bijdrage levert aan overgewicht op lagere scholen zag ik pas chips eten aan het stuur van een sportwagen. Een bekende vlogger die haar Range Rover met beha’s verdient bewerkstelligt dat nog niet behabehoeftige 10-jarigen zijn per se iets van Hunkemöller voor Kerstmis willen.

 En nu heeft het Commissariaat voor de Media bepaald dat die vloggers producten voortaan alleen nog maar ‘neutraal’ in beeld mogen brengen. Die proleet met die pet mag nog wel zijn hele vlog vissticks eten en de verpakking pontificaal op tafel zetten, maar niet meer vijf keer in drie minuten lyrisch worden over Iglo. Ik ben een ietwat cynische vent van middelbare leeftijd, dus ik zeg: daar gaan die vloggers wel een mouw of beha aan passen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden