ColumnChris Buur

Virgil Abloh toont hoe je als mode-ontwerper wél een auto transformeert

Citroen Lacoste Concept

Abloh brengt in de Mercedes G-klasse de twee hoofdstromen van hedendaags auto-ontwerp samen: stoer (hoog) en snel (laag). 

Als autofabrikanten modeontwerpers bellen, levert dat labbekakkerige samenwerkingen op – Gucci plakt de kenmerkende rood-groene band op de zijkant van een Fiat 500, Ermenegildo Zegna stikt verveeld wat zijde tussen de bekleding van een Maserati, Levi’s voert in 1977 een compleet interieur van een AMC Pacer in spijkerstof uit. Oké, dat laatste ding is met de jaren prima opgedroogd tot cultauto-ultra, die nu voor tienduizenden euro’s op eBay-staat, maar normaal gesproken is de fashiontruc van automakers een doorzichtige poging om nog ergens een statusgevoelige paardenstaart te interesseren voor een uitloopmodel. Of het moet die obscure, fantastisch aanraakbare, vreemd dakloze concept car zijn die Lacoste in 2010 met Citroën maakte, schijnbaar een studie naar hoe auto’s eruit zouden zien op een planeet waar alleen wordt getennist, rosé wordt gedronken langs de strandboulevard en de zon altijd schijnt, wat het Lacoste-universum wel zo’n beetje samenvat. 

Toen afgelopen maand in het plezierig pedante lifestyletijdschrift Wallpaper met werd aangekondigd dat Virgil Abloh, oprichter van duur streetwearmerk Off-White en artistiek directeur van de mannenlijn van Luis Vuitton, bij wijze van kunstproject een SUV van Mercedes onder handen zou nemen, waren de verwachtingen dan ook laaggespannen.

Mercedes-Benz Project Geländewagen, ontworpen door modeontwerper Virgil Abloh en Gorden Wagener, hoofd design van Daimler AG.Beeld Daimler AG

Maar dat was buiten Abloh gerekend, bleek toen het resultaat vorige week werd onthuld. Abloh voelt zich met zijn Off-Whiteontwerpen vol alarmstrepen en bonkige geometrie toch al thuis  in de wereld van bewegwijzering en grootindustrie. De Mercedes G-klasse waar hij zich op stortte is een ouderwets plaatstalen SUV, dus de combinatie met Abloh past van nature.

En Abloh laat nog maar eens zien dat hij is opgeleid als architect, en ooit begeesterd raakte door het deconstructivisme van Rem Koolhaas  – een architectuuropvatting die graag de onderliggende constructie van een gebouw laat zien. Abloh rukte bijkans het hele interieur uit de auto, waardoor liefdevol de stalen bouten, moeren en steunbalken zichtbaar worden.

En hij verlaagde het silhouet van de auto, met veel aangeplakt plaatwerk, waardoor de terreinauto, ontworpen om hoog op de poten boomstronken en rotsblokken te kunnen ontwijken, alsnog als een strijkijzer over de weg schuift, als ware het een raceauto. De twee hoofdstromen van hedendaags auto-ontwerp: stoer en onverzettelijk, dus omhoog, snel en agressief, dus omlaag; verenigd in één ontwerp. Waarmee het dan toch weer een commentaar is op het 21ste-eeuwse geworstel met mannelijkheid en al haar tegenstrijdigheden.

Een geslaagd kunstproject (want dat is het – een eenmalig ding, zonder motor erin). Bieden op een replica op speelgoedformaat kan op 1 oktober bij Sotheby’s, voor als u pakweg 60 duizend euro in uw zak heeft branden.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden