ColumnBert Wagendorp

Van wit allemanskapje tot zijden Paul Smith-mask; het nieuwste normaal, de mondkapjessamenleving

null Beeld

Zelf ben ik nog niet overgegaan tot aanschaf van mondkapjes, maar lang zal dat niet meer duren. In het nieuwe normaal valt niets uit te sluiten, ook niet een straatbeeld vol mondkapjesdragers, onder wie ikzelf. In ruil voor het einde van de anderhalvemetersamenleving ben ik tot veel bereid.

Probleem is nog even de beschikbaarheid. Frank Hendrickx schreef zaterdag een fascinerend verhaal over de Nederlandse jacht op mondkapjes. De kop ‘Paniek!’ had volstaan. Eerder las ik in The Guardian een bloedstollende repo vol oplichters, misdadigers, geheim agenten, regeringen die miljoenen mondkapjes met koffers vol cash voor elkaars neus wegkapen en Chinese mondkapjesdiplomatie: ik hoop dat John Le Carré het ook heeft gelezen.

Mondkapjes zijn de nieuwe coke. Wie een goedkope Chinese producent zover krijgt een flinke lading te leveren en erin slaagt de partij veilig binnen te halen, loopt binnen. Daarom is de handel inmiddels ook ontdekt door criminelen: minder gevaarlijk en als je het een beetje handig aanpakt sta je ook nog te boek als mensenvriend.

De situatie is inmiddels zodanig uit de hand gelopen dat fabrieken waar mondkapjes worden geproduceerd, ook in Nederland, zwaar moeten worden beveiligd. Anders lopen mannen met grote mondkapjes en kalasjnikovs naar binnen en nemen de hele voorraad mee. Er liggen volop mogelijkheden voor ondernemers die in problemen zijn geraakt: het virus neemt, het virus geeft.

Grote modehuizen spelen in op de mondkapjeshausse: Gucci, Prada, Louis Vuitton. Het ene moment loop je nog met zo’n wit allemanskapje, het volgende schaf je voor 175 euro een zijden Paul Smith-mask aan om je te onderscheiden van het ordinaire mondkapjesvolk. Het merk Off-White heeft een mondkapje van 1.205 dollar. De Amsterdamse ontwerper Ronald van der Kemp (RVDK) haalde met zijn hippe mondkapjes gisteren The Washington Post. In de VS is een mondkapje met De schreeuw van Munch erop een commerciële hit.

Ook autofabrikanten als GM, Ford, Toyota, Fiat Chrysler en BMW storten zich op de mondkapjesproductie. Ons eigen Auping is binnenkort groter in mondkapjes dan in bedden. Het mondkapje is een topproduct, je kunt er geld mee verdienen en meteen je publieke imago een flinke boost geven door er een idealistisch sausje bij te serveren.

Ik zag dat er al een Tour de France-mondkapje op de markt is en dat is nog maar het begin. Met al die miljarden mondkapjes neemt de reclamecapaciteit enorm toe; ik hoop op mondkapjes met het Volkskrant-logo.

Of de mondkapjes helpen is niet zeker. Gisteren kwam een Britse onderzoek naar buiten dat positief was over de beschermende werking, maar dat werd door andere onderzoekers meteen neergesabeld. Maakt niet uit, het pleit is al beslecht. Het mondkapje is psychologie: onze zichtbare bescherming tegen het onzichtbare en het bewijs van onze menslievende intenties. Het zal niet lang duren of zonder mondkapje ben je nog asocialer dan de huidige overtreders van de anderhalvemeterregel. Teun van de Keuken heeft al een woedende column klaarliggen.

Enig punt is nog de Wet ‘Verbod gezichtsbedekkende kleding’ van augustus vorig jaar. Met een mondkapje en een pet staat niets een bankoverval meer in de weg, dus daar moet iets op worden verzonnen. Als iemand verder nog even een mondkapje kan uitvinden waarmee je kunt eten, drinken en kussen zijn we klaar voor het nieuwste normaal, de mondkapjesmaatschappij.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden