Commentaar Storing KPN

Van slechte berichten via NL-Alert tot het gebrek aan een back-up: de storing bij KPN was een pijnlijke schertsvertoning

De paniek rond de 112-storing was ontluisterend. Een nieuwe fout kan KPN zich niet permitteren.

Minister Ferd Grapperhaus (Justitie en Veiligheid) wil zo snel mogelijk een robuuste oplossing na de urenlange storing met het alarmnummer 112. Dat heeft hij aan het telecombedrijf KPN later weten. Beeld ANP

Er volgden zeker grappige momenten toen de grote telefoonstoring maandag de bereikbaarheid van de nooddiensten platlegde, maar over het algemeen maakten KPN en de overheid er toch een pijnlijke schertsvertoning van. Van de stroom aan slecht geschreven berichten via NL-Alert en het abusievelijk delen van het nummer van de tiplijn van De Telegraaf als alternatief noodnummer, tot aan het onvermogen om snel de diagnose vast te stellen en het kennelijke gebrek aan een goede back-up voor het noodnummer 112: het euvel was dit keer gelukkig binnen enkele uren verholpen, maar het had ernstig mis kunnen gaan als het nog wat langer had geduurd. De chaos en paniek die de storing ogenschijnlijk veroorzaakte bij de communicatiediensten van de overheid, was ook niet bepaald geruststellend.

Dat is vooral zo ontluisterend omdat dit niet de eerste keer was. In 2012 lag 112 er ook enkele uren uit. En ook toen stond de Tweede Kamer op haar achterste benen. De toenmalige minister Opstelten beloofde beterschap en suste daarmee iedereen in slaap.

Terecht riep minister Grapperhaus dinsdag meteen de directie van KPN op het matje, maar bevredigende antwoorden leverde dat nog niet op. Er bleken bij het bedrijf wel degelijk reservesystemen voorhanden te zijn. Drie zelfs. Maar ook die lieten het afweten.

Nadat Grapperhaus dinsdag vaststelde ‘dat de digitale technologie het op onverklaarbare en onvoorstelbare wijze heeft begeven’, kan de Tweede Kamer nu niet meer rusten totdat de verzekering zwart op wit staat dat het wordt geregeld. Iedere instelling die opereert in een vitale infrastructuur heeft back-upsystemen die in geval van storing in elk geval de elementaire dienstverlening overeind kunnen houden. Systemen die uiteraard ook regelmatig moeten worden getest.

Nu KPN hierin zo heeft gefaald, moet ook de vraag worden gesteld of zoiets wel in de handen van één bedrijf kan worden gelegd. Zo ingewikkeld kan het niet zijn om desnoods een alternatief noodnummer vast te leggen, op een ander netwerk, zodat de meldkamers altijd bereikbaar blijven. Minister Grapperhaus heeft de komende weken nog veel uitzoek- en verbeterwerk voor de boeg.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden